Placering av raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Placering av raster?

    Jag/vi håller på att montera nya bakgrunden, som är en Aquaterra-rainforrest, som också ska användas som filter.
    Om jag utgår ifrån gruskanten - hur högt upp ska jag placera rasterna (två är på förslag) och var på bakgrunden ungefär.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    den ena typ 1-2cm ovanför gruskanten, den andra högra upp, beror lite på hur du vill att de ska se ut men säg 7cm ner från överkanten typ.

    spelar egentligen ingen större roll vart du placerar rasterna för vattnet kommer ju åka igenom i allfall. men man brukar sätta nära botten så att eventuellt smuts från botten åker in och sedan brukar man sätta ett högre upp ifall det undre skulle täppas till.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Okey...inget specifikt avstånd från insuget då.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I andra änden av bakgrunden...
        Raster i ena sidan av bakgrunden och insuget från filtret i andra änden, så vattent får röra sig hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i filtret.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          ja precis som ansjo skriver
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            I andra änden av bakgrunden...
            Raster i ena sidan av bakgrunden och insuget från filtret i andra änden, så vattent får röra sig hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i filtret.
            Tack för svaren Anders och MrH.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              I andra änden av bakgrunden...

              Raster i ena sidan av bakgrunden och insuget från filtret i andra änden, så vattent får röra sig hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i filtret.
              MrH verkar köpa detta rakt av men jag tror du misslyckade lite när du tänkte ansjo Du menade väl -Raster på ena sidan och utblås på den andra, så att vattnet får gå hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i pumpen

              Fast du kanske menar pump när du säger filter? filter är ju annars ytan som är fylld med filtermaterial
              Senast redigerad av åheim; 16 February 2012, 16:13.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mazzi
                • October 2006
                • 364

                #8
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Jag/vi håller på att montera nya bakgrunden, som är en Aquaterra-rainforrest, som också ska användas som filter.
                Om jag utgår ifrån gruskanten - hur högt upp ska jag placera rasterna (två är på förslag) och var på bakgrunden ungefär.

                //Inger
                Funderar på den bakgrunden till mitt 720l, är den lika snygg i verkligheten som på bild? Du får gärna lägga in en bild

                /Mats

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mazzi
                  Funderar på den bakgrunden till mitt 720l, är den lika snygg i verkligheten som på bild? Du får gärna lägga in en bild

                  /Mats
                  Den är snyggare i verkligheten...
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mazzi
                    • October 2006
                    • 364

                    #10
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Den är snyggare i verkligheten...
                    Det där kommer bli kanon! Det blir att satsa på en sån här med

                    /Mats

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Den är snyggare i verkligheten...
                      men där har du ju raster o utblås på samma sida. hoppas bara du placerar längst till vänster nu då o sen en slang hela vägen till utblåset

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ja, slangen är enda räddningen Sen måste det skjutas till vänster i bild så att det inte filtrerar samma vatten hela tiden så att allt bös ligger kvar i ena halvan av akvariet.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          precis. en böj så det går antingen tvärs över till vänstra främre hörnet, fast bäst är nog längs med bakgrunden.. då blir det snurr på allt.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            precis. en böj så det går antingen tvärs över till vänstra främre hörnet, fast bäst är nog längs med bakgrunden.. då blir det snurr på allt.
                            Jag skall ha ett ytterfilter som drar runt det hela - med insuget på vänster sida.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              MrH verkar köpa detta rakt av men jag tror du misslyckade lite när du tänkte ansjo Du menade väl -Raster på ena sidan och utblås på den andra, så att vattnet får gå hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i pumpen

                              Fast du kanske menar pump när du säger filter? filter är ju annars ytan som är fylld med filtermaterial
                              Jag vet nog vem det är som misslyckas när han tänker av oss båda, och det är inte jag. Inger ska ha ett ytterfilter, och mig veterligt kallas inte det för pump...insuget på motsatt sida av utblåset!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...