silikon - lång torktid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    silikon - lång torktid?

    Jag vet att det finns en massa trådar om silikonets torktid och är ledsen att jag tråkar ut er med ännu en till.
    Det råd jag fram för allt har tagit till mig är att utgå från lukten - när det inte luktar längre så är det torrt.

    Jag silikonade fast en slimline bakgrund förra torsdagen - alltså för sex dagar sedan och tycker fortfarande det luktar en del. Idag glömde jag dessutom akvarielocket på i ett antal timmar och när jag väl kom hem och lyfte upp det så luktade det riktigt starkt av silikon i akvariet.

    Hur lång tid ska det egentligen ta för silikonet att torka? Trodde en vecka var mer än tillräckligt?!
    Men egentligen tycker jag inte det lukar så mycket mindre nu än när det precis var nytt. Och silikonet har jag inhandlat i en zooaffär så borde vara framställt för akvarium.
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    garanterat genomhärdat på 48tim (om det inte är fel på det) vilket är väldigt ovanligt.... det står 24tim på tuben va?
    jag brukar vänta 2dygn innan jag fylller min kar jag limmar
    ska du gå efter när det slutar lukta kan du få vänta länge...
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Det låter som bra nyheter, då kan jag börja fylla det redan ikväll.

      Ska man låta vattnet stå ett tag (ett dygn eller så) innan man sätter i fiskar, eller är det bara en gammal skröna?

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        beror på vad det är för fisk men är allt nytt typ filter grus och sådant ska du nog mata in filtret ett par veckor innan du stoppar i dom fiskar du ska ha i sedan.. kör i ett par pilotfisk som gör in karet åt dej...
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det som härdar silikonet är luftfuktighet och innanför en bakgrund är det ju inte mycket till luftväxling så där kan det ta lång tid innan det är härdat. Sex dar är inte alls orimligt i det läget. En dag eller två kan det kanske räcka med där limfogen sitter öppet som när man limmar akvariet men det blir nåt helt annat när fogen är innanför en bakgrund.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #6
            Ja, pilotfiskar kommer jag köra på i ett par veckor för att sedan sakta introducera fler firrar.
            Allt är nytt i karet, då jag ska köra på annat grus än i mitt andra akvarium så kan jag inte lägga i använt grus från det andra. Och jag antar att låna lite vatten från det gamla akvariet inte kan tillför så mycket, eller?

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Det som härdar silikonet är luftfuktighet och innanför en bakgrund är det ju inte mycket till luftväxling så där kan det ta lång tid innan det är härdat. Sex dar är inte alls orimligt i det läget. En dag eller två kan det kanske räcka med där limfogen sitter öppet som när man limmar akvariet men det blir nåt helt annat när fogen är innanför en bakgrund.
              Ok, då låter det som jag trots allt borde vänta lite till?
              Är det något jag kan göra för att öka på procesen? Luftfuktighet är det tyvärr inte så gott om efter den här köldknäppen som vi fick..

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                kan skyndas på om du ställer i en skål vatten och stänger locket och tänder lyset så det blir lite värma där i karet så höjer du luftfuktigheten markant, men jag tor fortfarande att det har härdat färdigt, fast försiktighet har ingen dött av, kommer du inte åt lite silikon så du kan känna på det med fingret, så kanske du kan bedömma hur det har härdat
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • LS10
                  • November 2010
                  • 258

                  #9
                  Ursprungligen postat av gonzo44
                  kan skyndas på om du ställer i en skål vatten och stänger locket och tänder lyset så det blir lite värma där i karet så höjer du luftfuktigheten markant, men jag tor fortfarande att det har härdat färdigt, fast försiktighet har ingen dött av, kommer du inte åt lite silikon så du kan känna på det med fingret, så kanske du kan bedömma hur det har härdat
                  Jag har även silikonat i en "spricka" mellan båda slimlineskivorna och där känns det 100% torrt.
                  Men annars lät din metod för att höja luftfuktigheten bra, kanske provar det i en dag först då jag inte har någon större brådska så ger jag det samtidigt ytterligare ett dygn för att torka.
                  Tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Gonzo, hur länge väntade jag? Typ två dagar innan Bosse fick mig att fylla upp :P
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Silicon lim skall inte vara giftigt ens om men har i det direkt. En bakgrund brukar sitta efter 1 dygns torkning. Jag tycker det brukar lukta ättika tills man fyllt med vatten.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • LS10
                        • November 2010
                        • 258

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Silicon lim skall inte vara giftigt ens om men har i det direkt. En bakgrund brukar sitta efter 1 dygns torkning. Jag tycker det brukar lukta ättika tills man fyllt med vatten.
                        Hehe, låter som jag hade fått vänta väldigt länge då om jag hade väntat på att det skulle sluta lukta innan vattenpåfyllningen!
                        Bitarna sitter iallafall stenhårt så imorgon sätter jag allt igång akvariet!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...