BTN Slimline fråga om hållfasthet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    BTN Slimline fråga om hållfasthet!

    Hej alla!

    Jag har tänkt bygga in Slimline amazonas i mitt Rio 300. Allting är utskuret och skall snart limmas in, däremot har jag en fråga vad gäller hållfasthet på silikon.

    Då jag har byggt in Juwels egna hörnfilter med slimline i det högra hörnet så har jag funderat på hur jag skall dölja insuget till mitt ytterfilter i det vänstra hörnet. Bakom skall också döljas ett eheim 2252 filter med co2 reaktor.

    Min ide är nu att sätta en slimlinebit ut från den vänstra kortsidan, se bild:

    Klicka på bilden för större version

Namn: sidobild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,9 KB
ID: 2182947

    Då mitt kar är 60 cm högt kommer biten inte att kunna limmas i botten utan endast på sidan som vetter mot glaset. Min fråga är då om detta håller biten på plats eller kommer flytkraften att slite loss den från kortsidan.

    Biten kommer att sticka ut 15cm och har en anläggningsyta på 55 cm.'

    Jag vill inte bygga en filterhörna i detta hörnet då man skall kunna plocka bort denna slimlinenbiten och ändå ha en fulltäckande bakgrund.

    Vad säger ni?

    Ett annat alternativ är att bygga dit en filtermodul men då skall vi hosta upp lite mer cash.

    Tacksam för svar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nog för att det är bra flytkraft i BTN bakgrunder (ungefär som frigolit), men om du limmar fast den på kortsidan borde det räcka med råge för att hålla fast den. Däremot undrar jag vad som händer om du stöter emot den när du är och meckar i karet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Det går kanske och staga upp den med snedstag som limmas i botten och på sidan av karet.

      Gjort en liten skiss

      Klicka på bilden för större version

Namn: Bildslimline.jpg
Visningar: 1
Storlek: 19,9 KB
ID: 2138822

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det behövs inte, får du bara själva anläggningsytan bra så den följer glaset kommer den att sitta som berget. Jag gjorde likadant på mitt jobbkar för 5-6 år sedan och har inte märkt någon förändring där...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          silikon har en hållfastighet på ungefär 25kg/cm2 vilket är jäkla massa. så det är lugnt att bara limma i kanterna

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #6
            Det är väl igentligen inte så mycket silikonet jag är nervös över utan mer att slimlinen ger vika.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ett par stag på baksidan då av frigolit eller så. som stödjer upp den.

              behöver ju inte vara snestag utan direkt mot bakrutan istället

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av dreas
                Det är väl igentligen inte så mycket silikonet jag är nervös över utan mer att slimlinen ger vika.
                Lutar du inga stora stenar och liknande mot den så behöver du inte oroa dig.Du har även sand/grus som stöder lite i nederkanten...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • dreas
                  • August 2005
                  • 264

                  #9
                  Okej, då kör vi på det! Tack för all feedback!

                  Kommentar

                  • ecco
                    • November 2010
                    • 500

                    #10
                    Om man säger såhär.
                    Jag hade själv en slimline limmad precis så som du tänker göra.
                    Tog bort den för några månader sedan då karet ändå skulle göras om rejält.
                    Det tog mej 2 timmar, en såg, några rakblad och hela ordlistan med svordomar.
                    Så nog sitter den allt...

                    (självklart läste jag på Zoopet EFTERÅT att man kunde använda fiskelina för att såga sej igenom silicon)
                    Sambons blogg om våra akvarium.
                    http://mizan3.bloggsida.se/
                    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                    Kommentar

                    • dreas
                      • August 2005
                      • 264

                      #11
                      Har silikonat
                      den för ngn dag sen och den sitter som berget utan Stag. Det finns bilder i min andra tråd. Tack alla ni som gav mig tips!
                      Senast redigerad av dreas; 04 February 2012, 01:06. Anledning: T9

                      Kommentar

                      Arbetssätt...