Gör om gör rätt, frigolitfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ratatosk
    • March 2011
    • 14

    Gör om gör rätt, frigolitfråga.

    Jag hällde fin sand i botten, grus ovanpå, backe så lagret är tjockare i bakkant, lite större stenar o vatten på det.
    Men skulle visst haft frigolit i botten?
    I akvariet eller under?
    Funkar liggunderlag eller pilatesmatta?

    Och framförallt, hur får jag upp sand o grus utan att repa botten?
  • karet
    • September 2011
    • 10

    #2
    ...jag har aldrig haft i frigolit i karet... varför det?... det behövs bara som (skydd) tryckutjämnare om du har en skiva under karet (mellan bänk och glas), lycka till!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Frigolit brukar man ha mellan bänk och akvarium om det är ett helglasakvarium.
      Har du stora stenar och grävande fiskar är det säkrast att ha stenarna rakt mot glaset.
      Liggunderlag fungerar.
      Repade bottenglas är hur vanligt som helt, inget att bry sig om.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Frigolit i akvariet är bara lönt när man har grävande fiskar och sten.. Risken för sten ras ökar drastiskt med grävande fiskar.. Annars är det bara onödigt att ha.. Men "ligg/sitt"
        Underlag är alltid bra att ha utanför "under" akvariet . Om det är helglas.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          vitsen med frigolit/liggunderlag är väl att tryckutlämna om man tex lägger i en större sten och ett litet gruskorn kommer mellan stenen och glaset och det blir alla dessa kilon på bara 1mm i akvariebotten. har man typ malawikar så kan det bli mycket sten som trycker på uppifrån just på den lilla mm
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av gonzo44
            vitsen med frigolit/liggunderlag är väl att tryckutlämna om man tex lägger i en större sten och ett litet gruskorn kommer mellan stenen och glaset och det blir alla dessa kilon på bara 1mm i akvariebotten. har man typ malawikar så kan det bli mycket sten som trycker på uppifrån just på den lilla mm
            Det har provats och det stämmer det du skriver!
            Frigolit mellan akvarium och glas. Liggunderlag eller något liknande innoti akvariet mellan stenar och glas. Jag använder pvc rör det funkar det också.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...