"Vanlig" sand i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    "Vanlig" sand i akvarium?

    Hej!
    Jag undrar om man kan ha vanlig sand från en sandstrand i akvariumet? Måste den isåfall tvättas på något speciellt sätt?

    Jag tänkte nämligen starta ett akvarium för räkor och äppelsnäckor någon gång i framtiden och tänckte spara pengar genom att gräva vid sommarstugan. Sanden vid sommarstugan är gul/brun färgad. Kommer kösbärsräkorna att förlora sin rödafärg om de är i ett akvarium med ett så pass "blekt" botten?

    MVH Alfred
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag skulle tvättat den ordentligt o kanske tillomed kokat sanden.

    annars kan du ju köpa blästersand på tex Jula,biltema,Hornbach eller Swedol. 25 kg för 50:- ungefär. många ( inkl jag) som kör med blästersand i karen

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      KOKA DEN !!!!

      Annars funkar den väl.

      Att röda räkor blir bleka med ljus botten tror jag är en myt.

      Men helt klart är agtt de SER sjukt bleka ut.

      För att komma till sin rätt så är det så mörk botten som möjligt som gäller.


      Men det hindrar iofs inte att man har en ljus sand.

      man kan ju tänka sig att man hittar massor med mindre väldigt mörka stenar som
      täcker stor del av botten.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • alfreds
        • January 2009
        • 293

        #4
        Om det finns lite salt i sanden (från havsvattnet) försvinner det om man kokar den?
        Med vänlig hälsning
        Alfred
        240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          nope, men om du tvättar den noga, så försvinner så mycket så att det inte märks.


          men som sagt var nooooga....läääänge.,.....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            känns som det är billigare o enklare att åka o köpa blästersand

            Kommentar

            • rasermusen
              • October 2011
              • 258

              #7
              Jag ha Julas blästersand i ALLA mina kar.. super bra å super billigt! :P
              /Rasmus

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                mängden energikostnader till kokning och vattenkostnader kommer nog nära en ny säck från Jula eller liknande......



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  samt kostnad för spade o hink.

                  Kommentar

                  • rasermusen
                    • October 2011
                    • 258

                    #10
                    Det kan bli lite ''packat'' i blästersanden när den är så fin.. skaffa några små arbetare, typ SANDSNÄCKOR Jag har dessa i mina kar och det funkar fintfint :P
                    /Rasmus

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Eftersom jag bor i finland är jula produkter lite jobbiga att få tag på. Biltema vore lättare, är det denna sand ni pratar om? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...t/Sand-175422/
                      Hur mycket (kg) behövs till ett botten på 40x40 med ett ordentligt lager(5-7cm)?
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • alfreds
                        • January 2009
                        • 293

                        #12
                        Kollade lite på sansnäckor. Dom liknar de snäckor som kom med någon växt för ett år sedan. Jag hade ett par hundra i 240l karet, betraktade dom som ohyra och köpte tre st Anentome helena som gjorde slut på dom. Men dessa låg mest ovanpå sanden så det är kanske inte samma.
                        Med vänlig hälsning
                        Alfred
                        240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ja, det går bra att använda natursand. Man behöver inte koka men det är en bra idé att skölja ordentligt eftersom det kan ligga fimpar, glasbitar, kattbajs och allsköns bråte i sanden.

                          Detta är f.ö. sand ur vår kommunala sandlåda, som funkade jättebra när jag väl fått bort alla fimpar.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av alfreds
                            Eftersom jag bor i finland är jula produkter lite jobbiga att få tag på. Biltema vore lättare, är det denna sand ni pratar om? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...t/Sand-175422/
                            Hur mycket (kg) behövs till ett botten på 40x40 med ett ordentligt lager(5-7cm)?
                            Ja, den sanden fungerar. Om det är samma sand som jag köpte på Biltema så står det också på påsen att den kan användas i akvarier. Riktigt fin färg på sanden är det också.

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Jag köpte en påse av den grovkorniga sanden från Biltema, för att jag räknat ut att jag hade för lite sand i mitt kar. Jag hade 25kg och karet har måtten 100(L) x 40(D) x 45(H), vilket blev ungefär 5-6cm över hela botten. Räknade ut att jag skulle haft 42kg enligt denna sida: http://henrik.eketjall.se/page/19/ Men eftersom jag la i en 10mm frigolit skiva och ett 1cm lager kattsand, så fick jag en hel del sand över...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...