Bakgrunder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    Bakgrunder?

    har tittat runt en massa för att få inspiration och känner att allt är fint och jag har ingen aning fortfarande hur jag vill ha det
    För tillfället så funderar jag på svart solfilm.
    Ni som har det vad tycker ni om det? funkar det bra o hur reagerar den blir det mycket spegling emot den??
    Har ni annan färg än den svarta?

    Och när det kommer till btn slimline måste man såga i den o gömma pumpen bakom den eller kan man sätta fast den direkt mot rutan?

    Känner att just bakgrunden o pumpen är svårast när det kommer till starten av detta karet. Men kul o planera även om det kliar i fingrarna o man vill fylla det med vatten igår

    Om ni har andra tips på bakgrund så tas det taksamt emot skulle vilja börja med karet till helgen eller efter nyår.

    Mvh Carina
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Jag hade också problem med att välja bakgrund till mitt kar. BTN tycker jag är för dyrt, Aquael svart bakgrund http://www.pwss.se/home.php?cat=1259 känns inte riktigt bra och en glansig plansh känns ännu mer fel. Så det blev en tur till Biltema och svart solfilm inhandlades.

    Gjorde först ren baksidan, hade på mycket vatten och använde en fönsterskrapa. Skar bort bort det som var för mycket med en hobbykniv (funkar med rakblad också). Resultatet blev hyggligt, bra mycket bättre än ingen bakgrund iallafall!

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      Den har jag med tittat på =)
      Ja det är inte billigt med BTN det är väl det som får en att avstå lite samt att jag inte riktigt vet hur jag skall göra med pump o doppvärmare. När man tittar på youtube så ser det så lätt ut. Men ja man måste ha råd att göra fel och det kanske man inte riktigt har när det kommer till BTN.

      Ja sambon har svart solfilm hemma så jag kanske bara skall pröva och se hur det blir.

      Så att jag kommer igång snart =)

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Aquaels bakgrund blir bra mycket snyggare än svart solfilm. Hade lätt tagit det istället om jag fått välja nu. Solfilmen är ett billigt alternativ som blir okej. Tror kallebäcken har en tråd där hon har aquaels bakgrund i ett kar, riktigt snyggt!

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          Annars är frostad bakgrund snyggt enligt mig..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ursprungligen postat av robbanbobban
            Annars är frostad bakgrund snyggt enligt mig..
            Aquascape gurun Oliver Knott tipsade om att använda en frostad film och det blev assnygg och man kunde få otroliga effekter om man använde olika ljus bakom!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • skoda-15
              • August 2010
              • 456

              #7
              eller kan man göra en bakgrund själv som jag gjort blev rätt najs
              375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
              180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
              35 liters cocon kub med guppy och black molly

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                Blev aquaels bakgrund.
                Vilket silicon skall jag köpa o använda då? hur mycket behöver jag då? Jag hittade ett silicon, från casco =) Så det får inhandlas på måndag.
                hur gör man med pumpen och doppvärmaren?
                För här gör man väl inte så att man har en "vägg" emellan bakgrund o väggen där man döljer allt?

                För jag har sett på you tube hur de sätter fast andra men inte denna sorten.
                Hoppas ni förstår hur jag menar =)

                Nu längtar jag som bara den tills jag får komma igång med karet o fortsätta med planeringen dessvärre inser jag att det inte kommer hända något förens efter nyår pga jobb. Men fördelen är o andra sidan att då hinner jag tänka o planera =)
                Senast redigerad av Carina_; 17 December 2011, 00:52. Anledning: hittade svaret på en av frågorna

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ett silicon som klarar vatten är ju att föredra

                  Jag tror att det vanligaste är att lägga ner akvariet, limma fast bakgrunden och lägg lite tyngt. Sen får det torka. Pump och doppvärmare TROR jag inte är vanligt att ha bakom just den bakgrunden. Kallebäcken på forumet, om jag inte minns fel, har en tråd då hon sätter i en sån bakgrund i sitt akvarie.

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #10
                    Så nu hittade jag =)
                    Ok nu tror jag har koll på det mesta så nu får jag bara invänta posten, (trummar fingrarna i bordet)
                    =)

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vanish
                      Ett silicon som klarar vatten är ju att föredra

                      Jag tror att det vanligaste är att lägga ner akvariet, limma fast bakgrunden och lägg lite tyngt. Sen får det torka. Pump och doppvärmare TROR jag inte är vanligt att ha bakom just den bakgrunden. Kallebäcken på forumet, om jag inte minns fel, har en tråd då hon sätter i en sån bakgrund i sitt akvarie.
                      Du kan inte länka till den tråden, för jag hittar den inte!???? Funderar också på den bakgrunden, då jag vill ha lite struktur...

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        #12
                        jag hittade kallebäcken s inlägg när jag kollade på hennes profil och sedan var det en annan som hade svarat som hade samma bakgrund som hette moving waves som med har den bakgrunden. När jag kollade på kallebäckens foruminlägg så var 375l SA/sällskap uppstart

                        Vet inte hur man länkar dessvärre

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149437&page=2

                          D
                          är har du

                          Carina, om du hittar den sidan du vill ha, så går du in på den så du "tittar" på den. Då har du länken där uppe "www.zoopet.com/blablablalbvbllblabla". Se till så allt är markerat, högerklicka "kopiera". Sen tar du här i rutan där man skriver och högerklickar och "klistra in".
                          "Överkurs" är att använda snabbkommandot, kopiera = knappen ctrl innehållen och sen C. Och sen för att klistra in = ctrl + V (text/länkar osv måste vara markerat)

                          Kommentar

                          • Carina_
                            • August 2010
                            • 207

                            #14
                            Ahh Tack =) Vad mycket man kan lära sig på ett forum =)

                            Var i stan o "råkade" komma hem med en helt annan bakgrund så går det när man skall vara tålmodig o vänta.
                            SÅ nu blir det att göra rent karet och silicona fast min nya BTN bakgrund som skall skäras o passas in.
                            DEt blev en vit variant första gången jag såg den live och jag fastnade genast för den =)
                            Så fick en förtidig julklapp av sambon.

                            Så nu blir det till att hålla på med detta ikväll o sedan vänta på att siliconet skall torka.

                            Det måste väl vara det tråkigaste som finns, alltså torktid

                            Kommentar

                            • Carina_
                              • August 2010
                              • 207

                              #15
                              en till fråga hur vet man hur mycket sand man skall ha i karet?
                              Jag älskar ju växter o vill plantera dem ordentligt men vet inte hur mycket jag skall köpa hem!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...