Viktigt

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

Nja, tar man ett tomt akvarium och ställer det på en våg, väger, och sen väger igen efter att man lagt i 50 kg sten, då har ju självklart vikten ökat med 50 kg. Tar man i stället ett lagom fullt akvarium på vågen, lägger i 50 kg sten och sen justerar vattennivån till samma som innan man la i stenen så har vikten ökat med 22 kg. Vattnet som man fick ta bort för att få plats med stenen vägde alltså 28 kg. Det är ju den senare varianten som är mer relevant för det är ju inte troligt att man har mindre vatten i akvariet om man låter bli att lägga i sten.

Viktökningen när man lägger i sten blir alltså inte så dramatisk, man ersätter ju till stor del vatten med sten. Därmed inte sagt att man lämpligen kan fylla akvariet helt med sten och det är det väl knappast nån som tänkt heller. För normala stenrösen är det inte totalvikten som är bekymret utan punktlaster som kan spräcka rutor. Dels då mot botten om stenen är ojämn eller det ligger nåt gruskorn under den, dels mot de andra rutorna om en sten skulle välta. Lämpligt alltså att lägga frigolit eller liknande under större sten och att bygga stabilt, eventuellt limma ihop stenen.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Vanish
      • April 2011
      • 900

Ursprungligen postat av Bygert
      Rättar mig själv, gick lite för fort där. Sten väger sisådär 1,8 kg per liter, vatten 1 kg per liter. Lägger man i ett kg sten så ökar alltså vikten med 1 - 1/1,8 = 0,44 jämfört med om man haft i vatten i stället. Hundra kilo sten ökar alltså akvariets vikt med 44, 4 kg jämfört om man fyllt akvariet med lika mycket vatten i stället. Blev det rätt nu då tro?
      Är riktigt seg så hjärnan går inte riktigt på högvarv, men vart får du 1 / 1,8 ifrån?

Jag vill få det till din första uträkning. Om du har ett kar på exakt 100L, med bara vatten i = 100kg. Men om nu sten väger 1.8kg / L, och du mirakulöst får i exakt 100L sten så kommer den ju väga 180kg?

Kommentar

• drlavey
        • October 2011
        • 217

Ursprungligen postat av Vanish
        Är riktigt seg så hjärnan går inte riktigt på högvarv, men vart får du 1 / 1,8 ifrån?

Jag vill få det till din första uträkning. Om du har ett kar på exakt 100L, med bara vatten i = 100kg. Men om nu sten väger 1.8kg / L, och du mirakulöst får i exakt 100L sten så kommer den ju väga 180kg?
        Jag är med på den uträkningen!

Och jag är med på att i ett 100L kar kanske det inte har så stor betydelse, men om jag vill bygga ett stenrös i mitt kar som är 70 djupt och det liksom skall hända lite så går det åt ett antal kg sten och då borde det ha en viss betydelse på bottenglas samt ställningen den står på?!?
        100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
        640 L SA, Bland annat Diskus
        450 L Viktoria ciklider

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

Ursprungligen postat av Vanish

Japp, stoppar jag i hundra liter sten så väger den i så fall 180 kg. Vattnet som kunde ha varit där i stället för stenen hade då varit hundra liter vilket hade vägt hundra kilo. Viktökningen på att ha sten i stället för vatten är då 180 - 100 = 80 kg. 80 kg av 180 kg är 44,4%.

Sen får vi ta och göra om det där lite i alla fall. Sand väger ofta 1.8 kg/liter, det är därför den siffran kändes bekant. I den vikten ingår dock att det är luft mellan sandkornen och den luften kommer ju att ersättas av vatten så den vikten är inte så relevant, det är vikten av det fasta materialet som är det intressanta. Vanligt material som granit, gnejs och kalksten väger 2,7 kg per liter, viss variation finns det men det spelar inte så stor roll för den här uträkningen. Viktökningen när det ersätter vatten blir då 1,7 / 2,7 = 63%. 100 kg sten eller sand av vanligare sorter ökar då vikten på akvariet med 63 kg jämfört om man fyllt det med vatten i stället. Fyller man i sten och sand så är alltså viktökningen grovt räknat två tredjedelar av den vikt man stoppar i.

Blir lite orolig när jag kan skriva vilka dumheter som helst utan att det kommer in nån och rättar, det brukar väl vara minsta bekymret på ett forum där det alltid finns nån som letar fel?

Kommentar

• drlavey
            • October 2011
            • 217

Jag vet inte, viktökningen kan väl inte bli annat än 80%. Nu räknar du på vikt fullt med sten?

Det bör väl vara ökningen från fullt med vatten - fullt med sten

100L vatten = 100 kg, ersätt vatten med sten = antal liter sten x 1,8 = totalvikt sten + vatten!

Alltså viktökningen är 80%.

Uträkningen måste utgå från vikten med bara vatten (tror jag)
            450 L Viktoria ciklider

Kommentar

• Bygert
              • March 2010
              • 2169

Ursprungligen postat av drlavey
              Jag vet inte, viktökningen kan väl inte bli annat än 80%. Nu räknar du på vikt fullt med sten?

Det bör väl vara ökningen från fullt med vatten - fullt med sten

100L vatten = 100 kg, ersätt vatten med sten = antal liter sten x 1,8 = totalvikt sten + vatten!

Alltså viktökningen är 80%.

Uträkningen måste utgå från vikten med bara vatten (tror jag)
              Du kan ju inte ha både sten och vatten samtidigt. Ersätter du 100 kg vatten med 180 kg sten så blir viktökningen 80 kg och 80 kg av 180 kg är 44%. Sen gäller alltså numera att 100 kg vatten ersätts med 270 kg sten, då blir det 63 % i stället.

Kommentar

• drlavey
                • October 2011
                • 217

Men ökningen är ju från 100 kg inte från 180.

Viktökningen 100 --> 180 är väl ändå 80 %.

Jag är med på att 80 kg av 180 kg är 44 % av vikten men ökningen är fortfarande 80%.

(Jag fortsätter att räkna på 1,8)
                450 L Viktoria ciklider

Kommentar

• Karl Holm
                  • November 2011
                  • 223

Jag vet inte vart du får 1,8 ifrån, men densiteten för granit och gnejs (gråsten) ligger kring 2,7 kg/dm3, dvs kilo per liter. Det innebär att om du lägger i 50 kg gråsten i ett 100-litersakvarium fyller det ut 50 kg/2,7 kg/dm3 = 18,5 dm3 sten, dvs 18,5 liter.
                  För att sedan fylla upp resten av akvariet krävs 100 l - 18,5 l = 81,5 l. Vattnets densitet ligger strax under 1 kg/dm3. Det ger att den sammanlagda vikten i ett 100-litersakvarium med 18,5 liter gråsten och 81,5 liter vatten = 50 kg + 81,5 kg = 131,5 kg, alltså en ökning med 31,5 % mot 100 liter vatten.

Kommentar

• drlavey
                    • October 2011
                    • 217

spelar väl ingen roll vilken denistet principen är densamma!

Ersätter du 100 liter vatten med 100 liter sten med densiteten 2,7 så kommer karet att väga 270 kg istället för 100 kg om det var vatten alltså är ökningen 170%.

Så för varje liter ersatt vatten ökar vikten i karet med 170%.
                    450 L Viktoria ciklider

Kommentar

• Karl Holm
                      • November 2011
                      • 223

Densitet har med allt att göra i volym kontra massa enligt formeln Densitet (p) = massa(m)/volym(V).

Om du byter ut 100 liter vatten mot 100 liter sten med densiteten 2,7 kg/dm3 ökar vikten med 270%. Om du däremot ersätter 1 liter vatten mot 1 liter sten är ökningen bara 2,7%. Tar vi istället och ersätter 2 liter vatten mot två sten är ökningen 3,4%. Vid 10 liter är ökningen 17% och vid 50 liter 85%. Det är inte en proportionell ökning utan enbart ökningen vid den aktuella punkten. Med lite energi kan man säkert ta fram rätt formel som ger den procentuella ökningen, men varför komplicera det hela när det redan är enkelt: För varje liter vatten som ersatts av lika många liter sten är ökningen 2,7-1,0 = 1,7 kg. Alltså 1,7x där x är lika med mängden ersatta liter.

Kommentar

• Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

Men ökningen är ju från 100 kg inte från 180.

Viktökningen 100 --> 180 är väl ändå 80 %.

Jag är med på att 80 kg av 180 kg är 44 % av vikten men ökningen är fortfarande 80%.

(Jag fortsätter att räkna på 1,8)
                        Ja om du väger hur mycket vatten du tar bort så blir det ju så. Fast jag har ju en känsla av att det är rätt få som står med fullt akvarium, lägger i en sten och sen väger vattenöverskottet. Däremot så är det ju troligt att man åtminstone på ett ungefär vet hur mycket sten man lägger i, att man lägger i tio kilo sten kan man ha grepp på men hur mycket vatten man behöver ta bort för den sakens skull har nog få grepp på.

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Ursprungligen postat av Kocodelux
                          Jag vet inte vart du får 1,8 ifrån, men densiteten för granit och gnejs (gråsten) ligger kring 2,7 kg/dm3, dvs kilo per liter. Det innebär att om du lägger i 50 kg gråsten i ett 100-litersakvarium fyller det ut 50 kg/2,7 kg/dm3 = 18,5 dm3 sten, dvs 18,5 liter.
                          För att sedan fylla upp resten av akvariet krävs 100 l - 18,5 l = 81,5 l. Vattnets densitet ligger strax under 1 kg/dm3. Det ger att den sammanlagda vikten i ett 100-litersakvarium med 18,5 liter gråsten och 81,5 liter vatten = 50 kg + 81,5 kg = 131,5 kg, alltså en ökning med 31,5 % mot 100 liter vatten.
                          Eller också räknar man så att man lagt i 50 kg sten ggr 63% = viktökning 31,5 kg. Samma resultat men enklare att räkna.

Kommentar

• Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

spelar väl ingen roll vilken denistet principen är densamma!

Ersätter du 100 liter vatten med 100 liter sten med densiteten 2,7 så kommer karet att väga 270 kg istället för 100 kg om det var vatten alltså är ökningen 170%.

Så för varje liter ersatt vatten ökar vikten i karet med 170%.
                            Ja fast återigen, är det inte bra mycket enklare att väga stenen man lägger i än att väga vattnet som man tar bort?

Kommentar

• hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

ärligt talat..håller ni på att väga sten o räkna o grejja varje gång ni ska inreda ett kar? wtf liksom? skulle jag aldrig göra. i min värld ska man kunna fylla hela jävla karet med sten om man vill utan att behöva bry sig om det håller.

Kommentar

• Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

Ursprungligen postat av Kocodelux
                                Densitet har med allt att göra i volym kontra massa enligt formeln Densitet (p) = massa(m)/volym(V).

Om du byter ut 100 liter vatten mot 100 liter sten med densiteten 2,7 kg/dm3 ökar vikten med 270%. Om du däremot ersätter 1 liter vatten mot 1 liter sten är ökningen bara 2,7%. Tar vi istället och ersätter 2 liter vatten mot två sten är ökningen 3,4%. Vid 10 liter är ökningen 17% och vid 50 liter 85%. Det är inte en proportionell ökning utan enbart ökningen vid den aktuella punkten. Med lite energi kan man säkert ta fram rätt formel som ger den procentuella ökningen, men varför komplicera det hela när det redan är enkelt: För varje liter vatten som ersatts av lika många liter sten är ökningen 2,7-1,0 = 1,7 kg. Alltså 1,7x där x är lika med mängden ersatta liter.
                                Ersätter man 100 kg vatten med 270 kilo sten så är viktökningen 170%. Ersätter man av hundra liter vatten en av dem med sten så är viktökningen 1,7%.

Vill man nu räkna ut den procentuella ökningen av totalvikten så blir det:

Stenvikt x 63 % / (Verklig vattenvolym i kg + akvarievikt)

Ex 100 kg sten i ett akvarium som väger hundra kilo och innehåller 500 liter vatten ger en viktökning av totalvikten med 10,5 %

Kommentar

Arbetssätt...