Bsordssalt utan jod eller ektosonsalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Bsordssalt utan jod eller ektosonsalt?

    Hej, då jag börjar bli trött (och fattig) på att köpa ektosonsalt till mina 4 burkar undrar jag om det går lika bra med selleri? Nej Bordssalt utan Jod menar jag förstås.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ektozon måste var tidernas bästa rip-off. Köp vanligt grovsalt i tvåkilospåsar i din vanliga livsmedelsaffär.
    Sen är ju frågan varför du måste ha salt i karen hela tiden?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Hej, då jag börjar bli trött (och fattig) på att köpa ektosonsalt till mina 4 burkar undrar jag om det går lika bra med selleri? Nej Bordssalt utan Jod menar jag förstås.
      Ja och det går även bra med jod
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Sen är ju frågan varför du måste ha salt i karen hela tiden?
        Instämmer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Ektozon måste var tidernas bästa rip-off. Köp vanligt grovsalt i tvåkilospåsar i din vanliga livsmedelsaffär.
          Sen är ju frågan varför du måste ha salt i karen hela tiden?
          Här var det taggarna ut må jag säga.

          Ja, varför salta egentligen i Malawikar? Varför byta vatten 1 ggr i veckan? Varför ha filter. Frågorna är många.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
            Ja, varför salta egentligen i Malawikar? Varför byta vatten 1 ggr i veckan? Varför ha filter. Frågorna är många.
            Nja, byta vatten en gång i veckan har jag full förståelse för (det är nästan nödvändigt om man har lite växter i akvariet), men som sagt salt anser inte jag heller ha någon positiv funktion i ett malawiakvarium. Jag använde förr salt i malawiakvarium (1-2 dl/100 L vatten) och körde det då under några år i 100+ akvarium och sedan slutade jag med det och körde utan salt i alla de drygt 100 akvarierna - jag märkte ingen som helst skillnad mellan före och efter.

            Visst salt i liten mängd kan minska nitritens skadeverkningar men nitrit får man ju bara om man sköter sin akvarier dåligt och det gör man ju inte så därför ser ingen anledning till att använda salt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Ok, tack för input.

              Det jag hört är att det ska vara bra för läkning av sår som kan komma från att de ryker ihop. Nu förstår jag att just era akvarium har perfekt balans mellan alla grupper av fiskar. Men eftersom jag fortfarande kan titulera mig nybörjare, så är det kanske förlåtet att mina malawisar ryker ihop ibland?
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                Ok, tack för input.

                Det jag hört är att det ska vara bra för läkning av sår som kan komma från att de ryker ihop. Nu förstår jag att just era akvarium har perfekt balans mellan alla grupper av fiskar. Men eftersom jag fortfarande kan titulera mig nybörjare, så är det kanske förlåtet att mina malawisar ryker ihop ibland?
                Salt läker inga sår, eller snarare för att salt skall läka sår så krävs det så mycket salt att fisken dör dessförinnan.
                Däremot innebär en hög salthalt att den osmotiska balansen utjämnas och då behöver fisken lägga mindre energi på att utjämna denna och kan istället om den är sjuk lägga "krafterna på" att stärka sitt immunförsvar och därigenom bli frisk snabbare. Så indirekt så kan salt på så sätt ha en positiv funktion, men då är det viktigt att det är rejält med salt (ca. 2 Dl per 100 L/vatten) för att det skall få någon avgörande inverkan på den osmotiska balansen.

                Så OM du vill använda salt för att det skall ha någon betydelse för "sårläkning" så använd minst 2 Dl/100 L vatten.
                Däremot som sagt, om man får nitrit i vattnet (vilket har med vattenkvalitet att göra och inte med sårläkning) så kan en mindre mängd med salt minska skadeverkningarna av nitriten, men du sköter ju vattenbytena och då är risken för nitrit minimal.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 December 2011, 16:08.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Ok, tack för svar. Mvh
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150287&p=1559060#post1559060

                    D
                    är har du utförligt svar på att det inte spelar någon som helst roll med jod eller inte (lika bra, då slipper man att tänka)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...