Ni som har fin sand i akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Ni som har fin sand i akvariet...

    Har ni också problem med att det samlas fiskbajs synligt överallt på botten? Vad kan man göra? Skulle det hjälpa med ett gäng corydoras som bökar runt lite?
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    #2
    Aa har exakt samma problem just nu, men det är mer ifrån mina malar. Blev tipsad av att skaffa Malaysiska Sandsnäckor för att få bort det. Just nu har ingenting hänt har haft dom i två veckor men det är för dom är oerhört små just nu och inte så många.
    Dom förökar sig tydligen extremt mycket om dem får mat. Men jag lämnar det till någon som kan mer om dom.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      samlas det skit på botten så är det nått som är fel.

      oftsat för mycket fisk / för mycket mat så att karet inte orkar bryta ner skiten själv.

      malajer (när dom är tilräckligt många) hjälper en del.


      men oftast är det överbelastning i förhållande till karets storlek eller filterkapacitet
      vid det givna tillfället.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Har 7 rubintetror,4 bolivianska fjärilar, 3 otocinclus, 3 pygmégurami och 2 ancistrus. Kan väl inte vara för mycket?
        Har iofs bara orginalfiltret igång..har läst att man kan byta ut allt onödigt i filtret och bara ha dom blå filterkuddarna istället. Men frågan är om det hjälper?
        Har sandsnäckor men tror inte dom blivit så många än..dessutom har jag surt vatten...tycker malayserna verkar tröga pga det.
        Synd att akvariet ska se ut som en bajshög när det är fint i övrigt
        Jag som hade tänkt fylla på med corys,scalare och byta 2 fjärilar mot en annan sort ciklid......:/

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Någon som har nåt tips? Alla fiskar verkar må bra trots skiten på botten men tycker inte det är så fint...
          Jag matar ganska lite så det kan väl inte vara överbefolkning lr övermatning? Kan det vara filterkapacitet eller dåligt vattenflöde eller vad?

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            #6
            Jag har fin sand tycker inte det är störande mycket skit på botten, det löses väl upp och går in i pumpen lr ner i sanden, iaf verkar det göra så hos mig. Tror pansarmalarna hjälper till att röra runt lite på botten dock bara i det översta lagret, sandsnäckorna däremot går djupare ner i sanden
            Annica

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Blir det för mycket skit är det väl bara att suga upp med en slang samtidigt som du byter vatten.
              Testa med ett gäng Amano räkor dom är duktiga på att rulla sandkorn och käka upp fiskbajs.

              Thaifighter
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Haha räkor äter väl inte bajs?
                Och ja, jag suger på botten när jag byter vatten...men så går det en dag eller två så är där skit på botten igen....okej om det var lite men tycker det är lite väl mycket.....fattar inte..jag har malyser i sanden dessutom.

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Jo faktiskt! Sen jag skaffade Amano räkor så är botten renare längre!
                  Du säger att botten är skitig igen efter bara en eller två dagar!?
                  Hur litet är akvariet igentligen?

                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #10
                    Det är 240 liter. Det är så konstigt för jag har inte så mycket fisk...:/

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falconer
                      Det är 240 liter. Det är så konstigt för jag har inte så mycket fisk...:/
                      Om du har riktigt finkorning sand blir det som ett lock ungefär som om du inte hade sand. Stör det dig så suger du bara bort det med en hävert lite då och då.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Paddy
                        • April 2011
                        • 166

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Om du har riktigt finkorning sand blir det som ett lock ungefär som om du inte hade sand. Stör det dig så suger du bara bort det med en hävert lite då och då.
                        Att "damsuga" bort skiten med en hävert från bottnen i ett akvarium inrett med finkornig sand är ingen höjdare, då har man nog inte så mycket kvar av sanden efteråt Beror förvisso på hur stora kornen är. Ett starkare filter kombinerat med mindre mat är mitt tips.
                        Mvh Matt

                        /Ingen regel utan undantag

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paddy
                          Att "damsuga" bort skiten med en hävert från bottnen i ett akvarium inrett med finkornig sand är ingen höjdare, då har man nog inte så mycket kvar av sanden efteråt Beror förvisso på hur stora kornen är. Ett starkare filter kombinerat med mindre mat är mitt tips.
                          Visst det är ett problem med att en del av sanden kan följa med om man inte är försiktig och kan tekniken. Men det är smällar man får ta om man vill ha just den kombinationen, fin sand och ingen synlig fiskbajs. Jag ser i och för sig inga problem med lite fiskbajs. Speciellt om man har växter i akvariet som behöver lite näring.

                          Större filter eller pump tror jag inte riktigt på. Det måste vara rejält stort och då flyttar det på sanden och fiskbajset hamnar i ”lä fickor”.
                          Att inte ge fisken mat så de slutar bajsa tycker jag inte häller är ett bra alternativ. Då är vi inne på temat estik och etik.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • idalyckholm
                            • September 2011
                            • 35

                            #14
                            Har samma problem, men slamsuger då jag byter vatten..är väl ngt man får leva med....och det är ytterst lite sandkorn som följer med..

                            Kommentar

                            • Paddy
                              • April 2011
                              • 166

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Visst det är ett problem med att en del av sanden kan följa med om man inte är försiktig och kan tekniken. Men det är smällar man får ta om man vill ha just den kombinationen, fin sand och ingen synlig fiskbajs. Jag ser i och för sig inga problem med lite fiskbajs. Speciellt om man har växter i akvariet som behöver lite näring.

                              Större filter eller pump tror jag inte riktigt på. Det måste vara rejält stort och då flyttar det på sanden och fiskbajset hamnar i ”lä fickor”.
                              Att inte ge fisken mat så de slutar bajsa tycker jag inte häller är ett bra alternativ. Då är vi inne på temat estik och etik.
                              Absolut, fiskbajs kan ju göra nytta också! Men det kan ju bli för mycket av det goda, det kanske inte alltid ser så trevligt ut - åtminstone inte i för stora mängder.

                              Även om ett större filter kanske inte tar hand om allt så borde det ju trots allt underlätta städningen(?) Om nu skiten hamnar i "lä fickor" borde det ju bli lättare att städa upp det, om allt hamnar på ett- eller ett par ställen istället för utspritt över hela bottnen.

                              Det här problemet med bajs på bottnen kan ju till stor del bero på övermatning som sagt, och övermatning skapar ju mest en nedåtgående spiral, övermatningen påverkar vattnet > vattnet påverkar fisken osv. Och balansen i akvariet kan eventuellt bli svår att återställa. Så om övermatning är orsaken bör man absolut dra ner på matningen, men självklart inte sluta mata! Fisken lär ju rimligtvis bajsa mindre om man skär ned på matningen.
                              Mvh Matt

                              /Ingen regel utan undantag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...