Blästersand??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    #61
    Hur grov e den?
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #62
      Ursprungligen postat av drlavey
      Hur grov e den?
      0,2-1,0mm, annars hade jag köpt sand på Bauhaus om dom inte haft helt slut. Så 4Kr/kg är väl inget drömpris för sand. Menmen, fint blev de o kommer de bli också
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Stefan_olausson
        • August 2011
        • 97

        #63
        Köpte julas till mitt nya 400l och en säck på 25 blandat med ca 5kg rådasand blev helt perfekt. Dammade inget alls och la sig på mindre än en timma. Betydligt billigare än att köpa dyr sand i akvariebutiken och jag skulle inte se någon skillnad.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #64
          Ursprungligen postat av Stefan_olausson
          Köpte julas till mitt nya 400l och en säck på 25 blandat med ca 5kg rådasand blev helt perfekt. Dammade inget alls och la sig på mindre än en timma. Betydligt billigare än att köpa dyr sand i akvariebutiken och jag skulle inte se någon skillnad.
          Är inte det väldigt lite sand?

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #65
            Jag har 50 kg i mitt 640 o det är aningen för lite!
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            • Stefan_olausson
              • August 2011
              • 97

              #66
              tycker jag inte. Är ca 5 cm djupt och så har jag sjösten på det - lite annat. Dock så är botten ganska platt i dagsläget. Kan ha haft fel på mängden råda jag har i efter som den är från mitt gamla kar, säg att det är 15kg eller så. Skall köpa mer sand när jag börja bygga på höjden efter jul. Skall slänga upp en bild när jag hittar kamerasladden.

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #67
                Okej, för jag har en hel del mer isf. 20kg tror jag i 180L, och något liknande om inte mer i 150L

                http://henrik.eketjall.se/page/19/

                A
                nvänder man den så "ska" man ju ha rätt mycket, om man kör med 5 fram och 10 bak villsäga!

                Kommentar

                • Stefan_olausson
                  • August 2011
                  • 97

                  #68
                  Fick det till 77kg för mitt kar och det låter som otroliga mängder. Skall jaga sladden till kamran så jag kan visa en bild.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #69
                    har 18*2 kg till mitt 108..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • RichardBjernby
                      • December 2011
                      • 1

                      #70
                      underbart!

                      Kommentar

                      • ratatosk
                        • March 2011
                        • 14

                        #71
                        Jag är på gång att starta om mitt akvarium efter att min första miss dödade allt.
                        Ekonomisk som jag är hämtade jag ganska finkornig sand i en vik, tvättade den noga, kokade den någon timme, fyllde botten o la gruset ovanpå. Kan man göra så? Eller ska jag göra om göra rätt innan jag går vidare?

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #72
                          Nu är jag lite osäker, men får man verkligen ta sand hur man vill sådär?

                          Sen tex julas blästersand kostar ju typ 79kr för 25kg. Så att åka till någon vik skulle för mig kosta mer i bensinpengar

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #73
                            Jag har bra erfarenhet av Bauhaus sandlådesand. 40 spänn för 20 kg, jag lägger 1 cm kattsand under (bentonit) eftersom jag kör växtkar.
                            Vid ett tillfälle har jag fått svavellukt på sanden (för lite cirkulation i sanden) men det var en för snabb start av det karet och det försvann när växterna fått jobbat lite.

                            Lite info från ett äldre inlägg

                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • micke556
                              • August 2011
                              • 97

                              #74
                              Jag makeovra ett 30 l nano igår med Jula bläster. Rengjorde inte filtret och sparade 10 l av gamla vattnet. Har körsbärsräkor i. Kaaaaanon! 😃

                              Kommentar

                              • Zäta
                                • August 2011
                                • 40

                                #75
                                Var på Biltema idag och köpte 5 säckar (85kg) grovkornig (0,2-1,0 mm) sand. En i personalen sa att det är exakt den sanden dom har i sina akvarier på Universeum i Gbg, så det måste ju vara ett gott betyg!
                                Så nu har jag bytt ut gruset i mitt minsta kar till den här sanden, kan säga att jag är supernöjd med resultatet!
                                Fyllde på med 2 säckar, vilket blev kanon! Kan tillägga att karet är på 220 liter (110x45x45cm)
                                Sanden grumlade inte överhuvudtaget, vilket jag var lite orolig för att den skulle göra.
                                Så nu återstår bara att se hur det går när det är dags för rengöring med sughäverten... Vore surt om det åker med en massa sand


                                Så här ser det ut ca en halvtimma efter att jag flyttat i fiskarna. Inte den bästa bildkvalitén, men ändå

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0160.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 2138377

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0159.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,5 KB
ID: 2138378

                                Kommentar

                                Arbetssätt...