Akvarielack

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thrillhouse
    • November 2011
    • 6

Akvarielack

hej, mitt första inlägg här:

jag håller på med att bygga om ett terrarium (ja, jag lade ändå tråden här) och det består alltså av mdf-skivor fuktspärrade med båtlack. men efter bara ett år så har (3 lager båtlack till trots) nästan halva golvet säckat ihop fullständigt. jag gick därför i tankarna att köra epotex akvarielack istället. och det var därför jag tänkte fråga här, jag tror att ni har mer erfarenhet av detta än de flesta herptil-folk.

först och främst undrar jag om lukt och dylikt under torktiden.
    * går det att ha det inne i lägenheten medans det härdar?
    * är det någon som vågar gissa hur hållbart lacken är mot klorna från en stor grävande ödla? tänk stäppvaran (sen kommer det ligga under 45-50cm substrat vilket kanske gör att ödlan aldrig når ner så djup). för att jag tänmkte om lacken är tillräckligt hård kanske man kan undvika att göra stenbakgrund och så i cement utan köra något lättare (och mjukare) istället?
    * hur många lager bör man använda (återigen, jag vet att det är skillnad mellan ciklider och varaner)

tack på förhand!
    mvh, Erik
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

- Luktar inte så mycket, ventilation skadar dock aldrig. Inte i närheten av lukten av enkomponentlack i a f, du kan ha det inne utan att storkna.

- Står emot slitage bra, vassa klor kommer väl att ställa till det på lång sikt men epotexen är ändå hård och har använts till liknande med bra resultat.

- Två lager rekommenderas.

Den tanken att du kan riskera herptilfolk även här har du tydligen inte tänkt?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Thrillhouse
      • November 2011
      • 6

tjena bygert! kul att "se" dej.

jo, jag utgick lite från det faktiskt. men det känns ändå lite småknepigt att man ska behöva gå till ett akvarieforum för att få svar på frågor om ett varanbygge. eller tegu, som det egentligen är.

det lät bra, riktigt bra. får ta och beställa några kilo nu då. blev riktigt besviken när jag såg att båtlacken inte stod emot fukt i ett ynka år.

tack för svaren!

om någon annan läser och har erfarenhet av liknande scenario skriv gärna (husfix+frigolitbakgrund med akvarielack som skydd, stor ödla etc)

Kommentar

• MrH
        • October 2010
        • 2825

eller bygg golvet i formplyfa. lite dyrare men håller garanterat.
        finns 3 st "burkar" hemma hos pappa med måtten ungefär 2*2*1 Meter å dom har fungerat i flera år utan problem trots att rummet håller nästan 80% luftfuktighet dygnet runt.

behöver varken lackas eller målas.
        MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• MrH
          • October 2010
          • 2825

vilken art är det du har förresten? =)
          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Thrillhouse
            • November 2011
            • 6

det är en svart-vit argentinsk tegu. det är det absolut finaste djuret som finns, och hade jag vetat hur man postade bilder och filmer här så kunde du få se honom sola sin rumpa eller äta en jättesnäcka. men ack.

och gah förresten, jag har ju glömt kolla upp marinplyfa. och vad värre är, jag beställde 3 kilo akvarielack (jag har inget sinne för proportioner och vet inte hur mycket det går åt) innan idag.

Kommentar

• Thrillhouse
              • November 2011
              • 6

Kommentar

• MrH
                • October 2010
                • 2825

trodde nästan att det var en sådan =) *bilder kan man bara lägga upp om man är guldmedlem annars får man länka.

men alltså, har golvet gett med sig pga fukt? så förstod jag det allafall.
                eller hur menar du att det säckat ihop? ungefär som trävirke som blir fuktigt eller har golvet börjar vika sig?
                tycker det låter lite konstigt att det gett med sig efter så kort tid.

har byggt några terrarium genom åren och då använt vanliga spånskivor och sedan målat med våtrumsfärg och det har funkat utmärkt, sedan började ja bygga med formplyfa istället. dels äre smidigare då man inte behöver fuktspärra och dela blire ganska snyggt utan att behöva måla.
                MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Thrillhouse
                  • November 2011
                  • 6

ja, jag har haft problem att få dehär luftfuktarna från biltema att funka. efter många om och men verkade detbero på vinkeln på slangarna (och kanske att det var för många slangar att knuffa vattenånga igenom), i alla fall hade jag en rätt lång slang som hängde ner en bit i terrariet. jag höll på väldigt länge bara för att få det fungera och köpte fler istället för att bara köpa ett ordentligt regnsystem.

så det ledde i alla fall att en lite för koncentrerad dim-stråle+lite dropp fuktade lite för effektivt på just det stället.

det låter ju helt sjukt, alltså det borde hållt ändå. men tydligen inte och botten är böjd som ett mjukt tyg eller vad man ska säga. en sak som är säker är i alla fall att jag ska skaffa ett ordentligt regnsystem och lite annat. och sen räknar jag med att akvarielacken fixar biffen.

hade det inte varit för ödlans klor och fallenhet för att gräva och krafsa hade jag kört formplyfa redan första gången jag byggde. men jag trodde inte att det skulle hålla.

Kommentar

• MrH
                    • October 2010
                    • 2825

hmm fick för mig att den där ödlan var ökenlevande men jag tänke rnog på någon annan.

formplyfa kommer garanterat att hålla även för h*ns klor. å för att safe´a ännu mera kan du ju även lacka den med akvarielack.
                    så jag hade nog bytt ut botten och satt i formplyfa skivor och sedan lackat dom för att vara på den säkra sidan.

kan bottenmaterialet kanske påverka fuktigheten i botten? tänker mig att det kanske blir så hårt packat att det inte släpper ut fukten och på så vis tvingar den att leta sig in i "golvet"?
                    bara en tanke.

edit: angående luftfuktarna du pratar om, hur har du inte lyckats? är det just kopplingen med slangarna som krånglat?
                    farsan har typ 10st igång och alla funkar som dom ska, förutom att ormarna ibland river ner slangarna som han kopplat på men det är ju ett mindre problem att lösa

men nu har han investerat i ett bevattningssystem med slangar å dysor som ska dras genom alla terrarium och kopplas till en 20L dunk så slipper han fylla på vatten i en jäkla massa fuktare hela tiden. väldigt smidigt med sådant system.
                    Senast redigerad av MrH; 04 November 2011, 11:06.
                    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

Formplyfa är bra men det finns lite att tänka på, det är halt så det kan kana omkring saker på det, repas ytan så är det risk att det tränger in fukt, det gäller också att täta skarvarna så det inte kryper in fukt där. Lacken är tål slitage bättre och är inte lika hal, man kan också strö sand i den för att få en sträv yta. Plyfa bra, akvarielack bättre alltså.

Både lack och formplyfa känns som att gå till lite överdrift, blir rätt dyrt. Dessutom är jag inte övertygad om att det funkar bra att lacka på formplyfans yta som ju är gjord för att det inte skall fästa på den. Gör i vart fall ett test i mindre skala och se om det funkar.

Kommentar

• Yokas
                        • August 2011
                        • 136

Jag rekommenderar dig att använda glasfiber och polyester/gelcoat. Det är det man brukar ha när man bygger egna akvarium i trä och det är garanterat vattentätt, och tillsammans med glasfibern så är det otroligt hållbart så det spelar ingen roll om du använder spånskiva, mdf eller vilket skivmaterial du vill. Jag har själv byggt ett 900 liters akvarium med den metoden och det finns inte minsta till att det skulle börja flagna, lossna mm.

Polyester luktar dock väldigt starkt så en mask rekommenderas och det tar ett par dagar innan lukten försvunnit. Sen är det bara att köra.

Både polyester och glasfiberväv finns att köpa på biltema. Om man sen lägger på ett lager topcoat så blir det en ännu mer slitstark yta.
                        Om du undrar hur du ska gå tillväga på bästa sätt så skicka ett pm så ska jag förklara lite bättre.
                        Senast redigerad av Yokas; 04 November 2011, 15:23.
                        shoop da whoop...

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Glasfiber osv är jättebra, inte tu tal om det. Men det är också ett ordentligt jobb att få gjort och få snyggt. Lite överkurs känns det som.

Kommentar

• gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

kanske klä in botten plattan med en bit damm duk det håller fukt och väta borta och dessutom smidigt och billigt..
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• Thrillhouse
                              • November 2011
                              • 6

hej igen,

ursäkta att jag glömt svara. det har varit lite fullt upp. jag köpte i alla fall på mej en hel del akvarielack, jag tänkte att det är lika bra att "göra det ordentligt".
                              dock var det inte båtlacken som hade misslyckats med att spärra fukten utan det handlade om att jag hade ställt terrariet på en ram av 45mm reglar (för att skydda golvet mot skruv-huvuden). detta gav alltså ett hålrum under terrariet som tydligen blev fuktigt. jag antar att det har med värmen från terrariet i kombination med kylan från golvet?

vad som mötte min blick efter att jag skruvat isär terrariet var detta:

eftersom jag ungefär samtidigt förlorade jobbet så är inte läget på topp just nu, kan man säga.

hur som helst, tack för alla tips och gör inte som jag.

Kommentar

Arbetssätt...