ECS- Easy Care Substrate eller finkornig sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icaa
    • September 2010
    • 65

    ECS- Easy Care Substrate eller finkornig sand?

    Jag har ett akvarium som har stått tomt ett tag, nu är jag suger på att börja igen. Jag har en finkornig sand men har sett den ECS på hornbach. Vilket blir bättre men tanke på framtidens kampfisk samt olika levande växter?
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Gissar att ECS är en bränd lera. I så fall är den mycket, mycket bättre än finkornig sand. Jag är värdelös på växter, men i akvarierna med substrat av bränd lera (och måttlig cirkulation) trivs de som tusan. Sen är det förstås en smaksak om man gillar den röda färgen.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • icaa
      • September 2010
      • 65

      #3
      Så skriver de på andra sidor om ECS
      "ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset.
      Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter.
      Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar PH värdet.
      Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
      Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.
      Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter."

      Tack för ditt svar! Jag hade rådasand innan - just röd färg - och det var fint tyckte jag, jag kan inte säga varför jag har bytt till sand men sen blev det bara sämre och sämre, växter dog, fiskar mådde inte så bra.. Så jag tittade lite nu efter andra bottenmaterial och hittade denna på hornbach med ett bra pris.

      Kommentar

      Arbetssätt...