Fogskum som bakgrund!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ensambarn
    • June 2011
    • 17

Fogskum som bakgrund!?

Har precis beställ ett nytt akvarium till min arowan på 720 liter (200x60x60) och tänkte försöka göra en egen bakgrund med fogskum. Skulle därför vilja ha lite råd av någon erfaren bakgrundsbyggare

Vad gäller efter själva skummingen, med fix, epox och lackning?
    Vilka märken ska man köpa som håller?
    Vad kan man lita på?
    För och nackdelar?

Klicka på bilden för större version

Namn: akvaroum 094.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,6 KB
ID: 2182590

mvh
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

finns en massa trådar om det. sök på typ "egen bakgrund" eller dylikt så hittar du.
    står mycket i dom trådarna om färger, lack osv.

men för att inflika ett litet svar så är tvåkomponents vattenbaserad lack ex, Sadolin Golvlack Stark,något man kan använda.
    färger vad jag förstått spelar ingen större roll så länge du "sluter" hela bakgrunden med lack så ingen färg läcker ut och släpper ifrån sig eventuella gifter. rätta mig gärna någon om jag har fel.

lycka till.
    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• tommy_g
      • February 2010
      • 473

Försök att få lite mer variation i strukturen innan du målar/spacklar. Just nu är det samma struktur över hela bakgrunden - vilket gör att det känns onaturligt. Hur funkar fogskummet? Kan du såga eller skära i det?

Kommentar

• Ensambarn
        • June 2011
        • 17

Jag började idag som sagt, i morgon ska jag göra en grotta med skummet och göra lite mer konturer gjorde bara "grunden" idag. att såga o skära i fogskumnet är inga problem. Vittrar bakgrunden sönder i längden?har även hört att malar kan äta upp den?

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

nja. de gnager¨på den, och kommer då igenom lacken, och sedan är det kört.....

det gäller i princip alla malar som gnager på rötter.....

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Ensambarn
            • June 2011
            • 17

Kört? Du menar att man kan inte ha en fogskumsbakgrund?

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

Ursprungligen postat av Ensambarn
              Kört? Du menar att man kan inte ha en fogskumsbakgrund?

Jo, det kan man ha, om man inte har firrar som gnager igenom skyddslacken.

.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Ensambarn
                • June 2011
                • 17

Med andra ord så är malar inte att tänka på i mitt nya akvarium alltså?

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

jodå, det finns mååååånga malar som inte tuggar på trä.

bara att leta upp.

ex, hela Corydoras släktet skulle ju fungera alldeles utmärkt

.

Kommentar

• JothaR
                    • August 2008
                    • 115

Har själv inte använt mig av fogskum i några bakgrunder, har däremot gjort ett flertal i cellplast(frigolit) och lackat med X antal lager med 2komponents golvlack som nämnts ovan (dock nordsjös). Har haft igång akvarie med en av bakgrunderna i nära 5 år och har ännu inte märkt att några malar gnagt sig igenom lacken.

Men som någon sa här ovan, se till att forma/skära bakgrunden så "naturlig" som möjligt, sedan har jag på mina bakgrunder applicerad ett lager med finbetong för att sedan måla med vattenfärg. Varför vattenfärg kanske man undrar?! Främst för att den är billig, men dessutom för att det är otroligt lätt att arbeta med toner (inga problem att fixa snygga övergångar mellan färgskiftningar). När du sedan lackar utanpå så spelar det ju som sagt vad ingen roll vad det är för färg du använder där under.

Lycka till med ditt projekt, alltid roligt att följa sådana här projekt och se slutresultatet
                    ------------------------------------
                    JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

Kommentar

• Ensambarn
                      • June 2011
                      • 17

Jag har nu fogskummat klart grunden och funderar nu på att använda en värmepistol för att värma på fogskummet för att täppa igen hålen. (ingen aning om det funkar). Eller det kanske är bättre att använda bruk som du säger?

Kommentar

• NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

Fogskumm används ibland i saltkar för att göra bakgrunder dethar dock kommit fram några problem o svagheter under åren...
                        Skummet tål inte UV speciellt bra så om det inte är lackat/målat så bryts det ner av belysningen.
                        Skador i ytan kan leda till att skummet läcker ut lite skräp till karet...
                        Vissa skumsorter är giftiga och kan ställa till det i karet.

Ett tipps är att använd svart damm skum eller "pond foam", Tetra har en variant som är icke toxisk och så finns det en från Fauna Marine som heter Reef foam(har 2 burkar på hyllan själv).
                        Dom typerna av skum reagerar inte på uv och är icke toxisk så dom ställer inte till nåt i karet även om det blir skador på bakgrunden.

Ett mer estetiskt tipps är att använda sig av saktatorkande 2 komponent-lim, då kan man fästa sten sand och träbitar på bakgrunden istället för att måla den(eller ha som komplement).

//NiXoN

Kommentar

• kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

ser iaf fint ut
                          lycka till

Kommentar

• skoda-15
                            • August 2010
                            • 456

den lacken man användet tex golvlack är inte den skadlig för fiskarna tänkte om man ska ha någon speciell lack mvh christian
                            375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                            180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                            35 liters cocon kub med guppy och black molly

Kommentar

• fergu65
                              • April 2010
                              • 61

Har de hänt någe mer med bakgrunden ska själv snart börja med en till mitt nya 540 kar..

Kommentar

Arbetssätt...