Mörk botten el inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Mörk botten el inte?

    Visste inte riktigt var jag skulle posta denna fråga då den liksom är 2 i 1 men jag chansar...Har relativt ljus botten åt det röda hållet m vissa inslag av vitt och grått. Ville gärna ha neontetra i karet med de vill tydligen ha mörk botten. Kommer de att vantrivas eller kan jag köra på iaf?//Sarah
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kör du på!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Visst känner sig sig tryggare med en mörk botten och de färgar ut mycket bättre och en mörk botten är snyggare över lag tycker jag!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Hur är det allmänt med mörk vs ljus botten när man läser om beskrivningen på zoopet? Det står ganska ofta att dom vill ha en mörkare botten, men i sin tur vill väl växterna gärna ha en ljusare? Klarar dom flesta fiskarna ändå en ljus? (kanske då med risk att de inte riktigt färgar ut på samma sätt)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad som menas med en mörk botten kan man fråga sig, men tex Engelsk sjösand, blästersand, rådasand osv ser jag som "mörk" botten. Ciklidgrus/sand och kalkgrus är exempel på ljust underlag som jag personligen undviker om inte invånarna vill eller behöver just detta.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Jag tycker nog också att mörk botten är finast egentligen. Har svart/mörkgrått grus i mitt andra kar och där har jag kolglödstetra och rosentetra och de färgar ut hur fint som helst. Bara det att det andra karet står i en mörk hall och jag ville att det skulle ge ett ljusare intryck. Men om man ser på det som du gör, ansjo, så är det nog en mörk botten iaf då Jag kör väl på då...tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Vad som menas med en mörk botten kan man fråga sig, men tex Engelsk sjösand, blästersand, rådasand osv ser jag som "mörk" botten. Ciklidgrus/sand och kalkgrus är exempel på ljust underlag som jag personligen undviker om inte invånarna vill eller behöver just detta.
              Men tex julas blästersand, räknar du den som mörk sand?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Inte en aning då jag inte vet hur den ser ut, de blästersandsorter jag sett har en beigeaktig ton och jämförelsevis med kalksand är den mörk.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Haha, ja det är klart. Jämför man med kalksand så lär den vara rätt så mörk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...