Inredningstips behövs till 50 liters som gått åt skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Inredningstips behövs till 50 liters som gått åt skogen

    Hej!
    Jag skulle verkligen behöva lite inredningstips till mitt räkkar. Jag är verkligen nöjd med stenarna, och har gärna kvar dem som de är, men växterna växte verkligen inte som planerat och det ser helt enkelt inte bra ut längre.
    Växter som jag i karet just nu: HC 'Cuba', Sagittaria subulata, javamossa, Pogostemon helferi och en svärdplanta av något slag.

    Cuban har faktiskt spridit sig ganska bra sedan jag planterade den, men funderar på att ta det jag har på botten och färta det på stenarna istället. Helferin har inte vuxit så fint alls, mest troligt pga. för svagt ljus. Vet inte vad jag ska göra med den, vill helst inte slänga. Subulatan har spridit sig bra, men den växer inte så tätt och blir väldigt liten. Javamossan blev bara en katastrof här, så den tar jag bort. I mitt andra akvarium blev den väldigt fin, ser ut som en julgran nu :P
    Jag göder med pmdd och EC, men jag tror inte att 11 W räcker riktigt...

    Är det någon som har tips på hur jag kan inreda om karet med nya växter ( och flytta om, alternativt ta bort en del av de som jag redan har i?)

    Bilder:
    http://imageshack.us/g/828/nano1.jpg/
    Senast redigerad av Spongeduck; 04 September 2011, 18:37.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu ska jag vara ärlig och hoppas du inte tar illa upp.
    Växterna ser faktiskt riktigt bra ut, men resten är rent ut sagt sunkigt. Jag misstänker att du har ljuset på ganska länge?
    Vad du skulle behöva i nuläget är att skrapa rutorna från alger, slänga ut svärdsplantan då den inte gör sig i ett så litet kar samt skaffa snabbväxande växter för att konkurrera ut algerna. Dessa snabbväxare kan du sedan börja fasa ut när karet kommit i balans, men ge det ordentligt med tid.
    Jag har mina nanokar tända ca 8 timmar, och har samma ljusmängd som du men med skillnaden nästa noll i algnivå. Visst, det är lite ljus men jag har mest mossor i dessa karen och väljer växter efter ljuset och inte tvärtom.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag tänkte att algerna var mat för räkorna och att jag då kunde mata lite mindre :P Men du har ju såklart rätt i att det ser ganska hemskt ut. Algerna på rutorna ska bort, men personligen finner jag algerna på stenarna väldigt fina. De får stenarna att se naturligare ut. Kanske detta inte riktigt syns på bilden. Svärdplantan ska jag också plocka bort så fort jag hittat en plats för den. Plockade bort den från 100 liters eftersom det var ont om plats och stoppade ner den i 30 liters tillfälligt.

      Det som jag funderar på är att plantera skruvvallisinera längs bak kanten och lite runt de bakre hörnen också. Och så planterar jag små anubias mellan stenarna och på stenarna längst fram fäster jag cuban. Sagittarian flyttar jag längst fram längs kanten. Helferin vet jag inte vad jag ska göra med, förmdoligen plocka bort...
      I mitten blir det dock lite tomt, vet inte vad som ska finnas där.
      Hur låter det ?

      Sen står det i rubriken att karetg är på 50 l, men jag skev fel. Jag menar 30 liter :P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Skruvvalle hade jag nog hoppat äver, kolla om du inte kan få tag på Vallisneria nana istället. Den är smalbladig och lite högre och passar grymt bra i nanoburkar!
        Sedan skulle jag flytta stenarna så de inte lutar mot glaset, dels för att glaset riskerar att bli repigt, sedan ser det lite konstigt ut med lutande stenar i ett akvarium(i mina ögon iaf).
        En annan växt som är trevlig är Barclaya longifolia, så får du även in ett rött inslag i layouten. Den kan vara lite svår att få tag på, men jag köpte hem en knippe lökar från Ebay förra veckan med gott resultat!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Tycker det är för mycket sten, ta bort den vänstra höga och placera den högra i mitten så får du plats med växter runt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...