Göra egen bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Göra egen bakgrund

    Hallå, har funderat lite på att göra egen bakgrund till mitt 90 liters kar.
    Har kollat guiden på Zoopet men jag undrar kommer man behöva "göra om den" efter något år, kommer färgen släppa o bli giftig eller någonting?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Gör man det rätt så behövs det inte. Visst kan det kanske bli lite skadad men efter ett år så blir det ändå lite täckande alger och då gör det ju inte så mycket.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      lacka bakgrunden, binder inne färgen.
      sök och kolla runt lite mer här på forumet, finns massa trådar om att bygga egna bakgrunder

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        #4
        Okej tack för snabba svar!

        Den guiden jag har kollat på är http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=92 , Där fanns det ingenting om att lacka, vilken lack ska jag använda mig av som inte är giftig för mina fiskar osv?

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #5


          här kan du läsa lite om lacker

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #6
            Har läst så sjukt mycket men jag fattar typ inte asså.

            Varför använder man t.ex. styrolit? Varför inte frigolit?
            Är Exoherp den ända akvarielacken man kan använda till att göra bakgrunden?
            Måste man lacka?

            Är det husfix man ska blanda färgen med?
            Senast redigerad av Luddson; 04 September 2011, 09:30.

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #7
              bump

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av Luddson
                Har läst så sjukt mycket men jag fattar typ inte asså.

                Varför använder man t.ex. styrolit? Varför inte frigolit?
                Är Exoherp den ända akvarielacken man kan använda till att göra bakgrunden?
                Måste man lacka?

                Är det husfix man ska blanda färgen med?
                Du kan använda vilket material du vill i princip. Vissa använder golvlack - kommer inte ihåg vilket märke dock... Du bör lacka bakgrunden. Du kan måla med vattenfärg på husfixen och sen lacka
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  epolan V 2-komponents golvleck fungerar också istället för den dubbelt så dyra lacken avsedd för akvarier.

                  Jag karvade till min frigolit, blandande i pigmentfärg i husfix och la på en 3 lager. Därefter fick de torka och sedan lackas i 2 omgångar. Var noga och lacka tunt så de inte blir vita prickar som de annars kan bli. Hellre flera tunnar lager än ett tjockt!

                  Edit-- Kan tillägga att lacken kommer ifrån nordsjö.
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #10
                    Tycker inte alls det man behöver lacka, själv körde jag både utan lack och färg. Om du gör tillräckligt stora konturer så färgar skuggorna bakgrunden naturligt, sen kommer även alger att fästa bättre på olackat, och även det ger naturliga färger. Kolla in mitt T-kar, på sidan 2 och framåt beskrivs mitt arbete med bakgrunden.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Ursprungligen postat av MrLogic
                      Tycker inte alls det man behöver lacka, själv körde jag både utan lack och färg. Om du gör tillräckligt stora konturer så färgar skuggorna bakgrunden naturligt, sen kommer även alger att fästa bättre på olackat, och även det ger naturliga färger. Kolla in mitt T-kar, på sidan 2 och framåt beskrivs mitt arbete med bakgrunden.
                      Det är just färgen som avgör om man behöver lacka eller inte. De flesta färgen innehåller något gift som man vill binda inne med lacken.
                      Av de färgpigmenten jag använde var 2 av 3 giftiga och därför var de tvunget att lacka.

                      Visst kan man även strunta i färg och lack och bara köra frigolit med husfix på. Detta höjer även till viss mån ph:t, vilket är bra för malawi. Efter hand kommer alger bita sig in i bakgrunden och ge den ett naturligt utseende men orkar man inte vänta på detta är målning ett alternativ.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...