Svarta prickar på ekblad ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Svarta prickar på ekblad ?

    Hej. Jag fick tag på ett gäng ekblad som jag stoppade ner i akvariet för 3-4 dagar sedan. Idag upptäckte jag att det hade bildats svarta fläckar lite här och där på bladen. Jag undrade bara om det är normalt att det sker eller håller bladen på att ruttna ? Jag kokade bladen innan jag stoppade ner dem i akvariet.
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    #2
    Jag hade växter i mitt akvarium som började se dåliga ut bland annat på grund av svarta fluffiga (om man tittar nära på dem) prickar på bladen... Det är kanske snigelägg? Jag fick ett antal sniglar som jag snabbt fick plocka ur för att de inte skulle bli fler. Jag tog bort hela växten kort efter för den såg inte fräsch ut med prickarna, och sedan dess har inga sniglar synts till ) Men det kanske inte alls har någon koppling... ?

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Väldigt tveksam att det är fallet...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske en dum fråga, men det var torra löv som ramlat av trädet som du använder?
        Även kokningen är mer eller mindre onödig, är det för att de ska sjunka fortare så räcker det att förvälla dem men annars sjunker de av sig själv efter något dygn.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          En del av bladen var kvar på trädet, men de var torra och gulbruna i färgen.
          Men det är alltså inte vanligt att bildas fläckar på bladen...

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Låter som helt normal svampflora, jag skulle inte bry mig.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Det är alltså inte skadligt för vattenkvaliteten eller fiskarna och räkorna ? Jag laddar upp en bild imorgon för säkerhetsskull.

              Kommentar

              Arbetssätt...