problem med rötter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingvald67
    • July 2011
    • 11

    problem med rötter...

    Hej jag köpte tre st rötter till mitt 120L akvarium. men dem färgar av vattnet och det kommer gegga ur rötterna elr nåt. Vi har kokat rötterna i salt vatten och jag har haft dom i en balja och bytt vatten 3ggr per dag men det bara fortsätter, enda skillnaden sen jag köpte dom är att dom färgar av sig mindre. Är det någon som har något tips vad jag ska göra...
    (jag är nybörjare på akvarium...)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    geggan är normalt. låt den bara vara så försvinner den efter ett par veckor. att rötter färgar vatten får du leva med. så är det bara. vissa färgar mer än andra. vissa färgar i ett år typ. det är bara leva med.

    gör vattenbyte ( 30%) varje vecka så märker man det knappt. o inte vattenbyte flera gånger per dag. väldigt dumt. du pajjar bakteriekulturen. beror iof på hur mycket du byter men håll dig till en gång i veckan så kommer det bli bra

    att få ett akvarie dit man vill kräver T Å L A M O D . tog över ett år att få mitt SA-kar dit jag ville ha det med alla växter o rötter etc.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Rötterna kommer färga av sig ganska länge. I mitt kar så hade roten efter 6 månader fortfarande inte slutat färga av sig så det är bara att låta det vara. Det är inget farligt. Lika så med "geggan", det är också väldigt vanligt att det kommer "gegga" från "sårytan" på roten, det är inte heller farligt. I mitt kar så åt snäckorna glatt upp denna vita sörja.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Jag blev ledsen när rötterna slutade att färga av sig. Tycker att det gulbruna vattnet är klart snyggare och naturligare än det helt klara.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          förstår dig. svartvattens kar är riktigt najs!

          Kommentar

          • ingvald67
            • July 2011
            • 11

            #6
            kan jag häva i fiskar i akvariumet utan att dom dör eller mår dåligt

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av ingvald67
              kan jag häva i fiskar i akvariumet utan att dom dör eller mår dåligt
              Aldrig varit med om fiskdöd pga rötter ^^ Är karet nystartat skall du ju dock börja försiktigt och ha väldigt få fiskar i början.
              Räkbiten


              Kommentar

              • Eidesdotter
                • December 2009
                • 219

                #8
                Ursprungligen postat av ingvald67
                kan jag häva i fiskar i akvariumet utan att dom dör eller mår dåligt
                En del fiskar (t.e.x platy och olika malar och algätare) äter glatt upp slemmet på nyilagda rötter, så kör på bara.

                Ang. färgningen har jag haft rötter som aldrig slutat färga vattnet (inte på de ca 5 år de låg i iaf) och andra som slutat efter 1 eller 2 år. Säger som någon annan här, saknar mitt bärnstensvatten lite.

                Kommentar

                Arbetssätt...