Ang. blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cigaro
    • July 2011
    • 25

    Ang. blästersand

    Är rätt fattigt på grus i mitt 180l. Växterna har en tendens att flyta upp ibland och gruset täcker precis botten typ.

    Har läst om flera här som har julas blästersand. Den verkar bra och ser snygg ut, men jag undrar om det finns någon risk att mina ancistrus och pansarmalar skadar sig på sanden? Och ligger sanden kvar bra på botten? Så det inte blir att den far med i häverten vid vattenbyte?
  • Bjooork

    • February 2011
    • 79

    #2
    Köpt biltemas blästersand vilket har funkat kanon inte sämre än sand från akvariehandlarn
    1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
    1x375L Mbunas - Malawi sjön
    * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      blästersand är ju minst lika tung som annan sand så den ligger kvar fint på botten. sen äre ju ganska fin sand så de är minimal risk att malarna skadar sig på den. kör på den du =)
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Ska du vara orolig för nåt så är det mer kuhliålar, Corydoras och jordätare som silar sanden genom munnen och ut genom gälarna.

        Jag kör Julas och det är sand från en sjö och är naturligt rundad. Dessutom är kornen silade så de är mellan 0,2-0,7mm tror jag och minimistorleken gör att den inte "dammar". Jag tror att biltema har liknande sand numer. Jag har denna sand med Ancistrus, Corydoras Jordätare. Flera arter av varje. Även andra L-malar (L66). Fina skäggtömmar och gälar!

        Rekommenderas!
        Checking out...

        Kommentar

        • Cigaro
          • July 2011
          • 25

          #5
          Åh! Kanon, ska köra på den Tack för bra svar

          Kommentar

          Arbetssätt...