julas blästersand eller biltemas sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KaOl

    julas blästersand eller biltemas sand?

    Hej ni kloka,

    slänger en snabb fråga om julas och biltemas sand här, eftersom det står ett sprillans nytt, tomt 360l akvarium i mitt vardagsrum som väntar för att bli bebott.

    Vad har ni för erfarenheter av dessa? Bra och dåliga sidor? Storleken på kornen?

    Bottnet är 130x50 - hur mycket sand ska jag köpa? 50kg?

    Hittills har jag alltid haft grus, så jag har ingen erfarenhet av sand, men nu tänkte jag prova den.

    Eller jo, den erfarenheten jag har av sand är (ett tillfälligt, tre veckor gammalt hem för sniglar och växter) en 30l plastbalja var jag har (akvarie)sand i, och det var überlätt att plantera växter i den, men nu såg jag några ca 5mm-1cm små mörka tofsar i botten??? Vad är det? Kanske en annan topic, men kanske någon som vet om sand kan svara på det med...


    Tackar för svaren!
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    #2
    har julas blästersand, fint, billigt å jag är nöjd, mina snäckor och corydoras också. Är en väldigt fin och ganska kompakt sand. Trevlig att plantera i. 25 kg påsen, en påse är vad jag har i mitt kar 95x40x40 cm.
    Nothing fancy, no tricks...

    Kommentar

    • kakan83
      • February 2011
      • 3

      #3
      kör oxå julas sand i ett av mina kar 203L 100 50 45 tror jag det är och en påse räkte MEN d vart väldigt tunt lager jag skulle rekomendera 2påsar iaf ska byta till julas sand i alla 3 kar supernöjd!

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        denna då
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • KaOl

          #5
          Det blev "ren sand, tvättad och torkad" Combimix sandlådesand från Bauhaus. Endast 39kr/20kg

          Hoppas den fungerar bra, skulle vara surt att behöva göra om allting igen...

          Nu är det bara att hitta Malaysiska sandsnäckor nånstans!

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • KaOl

              #7
              Lovar skicka bilder så småningom, väntar gärna ett litet tag så jag har lite mer att berätta om sanden.

              Det var jättelätt att plantera växter i sanden iallafall. Mycket nöjd. Och fin, lite röd färg tyckte vi. Belysning är Sylvanias grolux och Sylvanias aquanånting. Rött och grönt ljus, ett ljusrör av varje. Det finns en möjlighet att ändra rampen från 2 till 4 rör, tror jag kommer att göra det senare nån gång.

              Hittade snäckor också, kommer på posten nästa vecka, kanon!

              Kommentar

              Arbetssätt...