Funderingar kring eget bakgrundsbygge (söker goda råd)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deborah
    • January 2011
    • 1

    Funderingar kring eget bakgrundsbygge (söker goda råd)

    Jag planerar att införskaffa ett 450liters kar inom de närmsta månaderna och började ganska omedelbart att först kika runt på bakgrunder såsom BTN för att sedan leta "guider" till hur man bygger en egen bakgrund i frigolit.

    Vad jag grubblar på nu är:

    1a. Är det ekonomiskt lönsamt att bygga en egen bakgrund i frigolit, eller är det något man gör enbart för att få bakgrunden unik och exakt så som man själv vill ha den?

    1b. Finns det någon risk att en frigolitbakgrund börjar vittra sönder och/eller förgiftar vattnet?

    1c. Vad hamnar den totala kostnaden på ungefär vid ett eget-bygge?



    Min andra fundering är kring huruvida det skulle bli snyggt samt vara genomförbart att bygga en egen bakgrund av RIKTIG sten man typ plockat i skogen?
    Jag fick en bild i huvudet av hur man bygger som ett stenröse (med hjälp av silikon) av sten i olika storlekar och sen väljer något snyggt bottengrus/sand i samma färg så det blir en snygg övergång.

    2a. Går det att bygga en bakgrund av silikon och riktig sten?

    2b. Vore det smartare att fästa stenarna på en utskuren plastbit (eller annat?) med rätt mått så att det inte blir ett helvete att få bort ur karet om man nu skulle ångra sig framöver...?


    Och min sista fundering gäller rötter i samband med bakgrundsbyggen.

    3a. Finns det något sätt alls att fästa en rot (köpt i akvariebutik, inte plockad i skogen) mot en egenbyggd bakgrund?

    3b. Fäster silikon på rötter?

    3c. Vittrar dom sönder så att den i längden inte kommer sitta kvar där man fäst den?


    Vore jättetacksam för funderingar, egna erfarenheter eller tips!
    Försökte googla fram svar men hittade mest bara guider för hur terrarie-fantaster bygger med silikon och sten - inget om akvarier...
    Och om jag är en jubelidiot som går i dessa tankar, snälla upplys mig så att jag inte gör något dumt med framtida akvarium
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Kan inget om att bygga eget tyvärr

    Är du helt klar med att det är ett nytt akvarium du vill ha? Det finns ganska många beg. akvarium ute med heltäckande BTN eller massa BTN-moduler om man har lite tålamod. Akvarium har ju ganska dåliga 2:a handsvärden så det går att få ganska myxcket för pengarna. Sök efter BTN på blocket så finns en del.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    Arbetssätt...