Hur mycket grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Hur mycket grus

    Ska man ha till ett 230 liters kar? Ska ha svart diabas, en säck = 20 kg Karet är 110 cm långt 45 cm på bredden
    /SImon
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    till normalt standardkar så kan man räkna med 20-25 kg / 100 liter vatten.

    ett kar med mycket avancerad blomologi, dvs myyycket ljus, co2, pmdd, lerbotten och annat krafs,
    så lägg på kanske ytterligare ca 15 kg / 100 liter vatten.

    till mitt 222 som hade samma mått som dit så hade jag 2 säckar diabaskross en gång, det var lite i tunnaste laget,
    skulle jag gjort om det idag, så hade jag tagit 3 säckar.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av bobbyfuller
      Ska man ha till ett 230 liters kar? Ska ha svart diabas, en säck = 20 kg Karet är 110 cm långt 45 cm på bredden
      /SImon
      Jag skulle börja med 40-50 kg, skulle du sedan behöva mer är det bara att komplettera.
      Här är en svinbra sida där du kan räkna ut hur mycket du behöver: http://henrik.eketjall.se/page/19/.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • bobbyfuller
        • October 2005
        • 538

        #4
        Tack så mycket! Kom att tänka på en sak, Flisby svart diabas dekorgrus som jag köpt i akvarieaffären. Det är ju inte runda mjuka gruskorn, Är det någon fara med det tror ni? Har ju en del botten fisk.
        /Simon





        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag skulle börja med 40-50 kg, skulle du sedan behöva mer är det bara att komplettera.
        Här är en svinbra sida där du kan räkna ut hur mycket du behöver: http://henrik.eketjall.se/page/19/.
        **Juwel Trigon 190L**
        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av bobbyfuller
          Tack så mycket! Kom att tänka på en sak, Flisby svart diabas dekorgrus som jag köpt i akvarieaffären. Det är ju inte runda mjuka gruskorn, Är det någon fara med det tror ni? Har ju en del botten fisk.
          /Simon

          beror på vilken bottenfisk det rör sig om.

          Corysar gillade inte alls livet här när jag hade sådana på den botten.

          Ancistrus och andra L-malar verkade strunta i vilket.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          Arbetssätt...