Hjläp med att inrega 250 L burk med Alonocara stuartgranti "shilumba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hjläp med att inrega 250 L burk med Alonocara stuartgranti "shilumba"

    Tjenare!
    Skulle behöva lite vägledning jag skall nu starta upp en burk med Alonocara stuartgranti "shilumba".

    Min fråga är bara hur jag skall inreda burken för att dessa skall trivas så bra som möjligt.

    Burken ser ut så här just nu

    Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »


    250 liter är burken på.

    Multisarna ska ju ej vara där såklart.
    Senast redigerad av Gäst; 11 April 2011, 20:40.
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #2
    Om den inte äter växter köp då en massa växter annars köp hårda växter som t.e.x anubias.
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • Guldancistrus
      • January 2011
      • 261

      #3
      Borde inte den här tråden ligga under "projekt" eller altelnativt "inredning" ?
      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag skulle ta ur skifferstenen. de här är rätt så fri-simmande och gömmer sig inte i grottor lika mycket som mbunas. så de kan du skippa. o sen ser det väldigt "man-made" ut att göra grottor sådär. så ta ur de där o gör bara ett stenröse av de stenar du har och kanske lätt till några till.

        varför går det platy med snäcklekare???

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          en bild som kanske kan inspirera på nått sätt.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            beror på hur stora stenar du använder till stenröset. har du lite ordentlig storlek på dom så blir det stora grottor. och det är väl inte ett odlingskar enbart utan det ska väl se snyggt ut oxå?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja det ser ju helt klart bättre ut. jag skulle änndra sanden med. grunt där fram. bara ett par cm o sen högt där bak! då får du ett helt annat djup i karet!

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #8
                för att få fisken att trivas, som du säger är det viktigaste, skall du helst inte använda växter, eftersom det inte hör hemma i deras naturliga miljö. jag har ingen personlig erfarenhet av just denna fisk men jag antar att den fixar sina grottor själv, som de flesta andra malawi. som hannesc var inne på kan du bygga ett stenröse, det är aldrig fel. fisken kommer att fixa grottorna själva. om du vill få fisken att trivas och efterlikna deras naturliga miljö skall du inte använda alltför ljus inredning. mitt tips är att ta vanlig grå natursten, det brukar bli bäst enligt mitt tycke. jag vet ju inte hur mycket du hade tänkt att lägga ner på karet, men en bakgrund tycker jag du saknar, det skulle värkligen förgylla karet
                så mitt tips får väl helt enkelt bli att fixa lite vanlig gråsten att både sprida ut, och bygga ett eller ett par stenrösen med, hälst längs baksidan av akvariet. sedan skulle nån slimline, btn eller btn-liknanade bakgrund sitta fint. sanden skulle du kunna behålla till viss del, men du kan ju späda ut den med förslagsvis blästersand på vissa ställen. lycka till då!
                tack för mig
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jo iof kommer det bli lite o-ordning men du kan ju börja iaf med högre bak. osäker på hur mycket dessa gräver. tror inte de gräver lika mycket som tex mbunas. men kan ha fel där. stenröset ser väl liiite klumpigt o man-made ut fortfarande. som Paddy säger så behöver du inte bry dig om att göra grottor åt dom. de kommer nog inte använda dom ändå. ( egen erfarenhet) utan gär sina egna där de känner för det.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    det ser medvetet ut när det är sådär staplat på varann. bara mer eller mindre häll ner stenarna ( ja det går så klart inte men du fattar principen)

                    men du behöver nog mer sten. man behöver alltid mer än vad man tror. men det är ju bara ut o plocka i naturen!

                    det jag la in bild på är nästan 3 st 10L hinkar mer sten! vilket inte alls syns på bilden

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Du har glömt det som jag tycker är en av de viktigaste delarna i ett akvarium, bakgrunden! Snyggast är invändigt monterad, naturtrogen bakgrund, tex btn slimline. Kanske inte är aktuellt i ditt kar då det redan är fullt av vatten. En svart plansch bakom det karet skulle göra det många gånger snyggare! Annars ser det fint ut
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Simon Wikström
                        • January 2011
                        • 223

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dev
                        Jo då det ska bli svart solfilm Eller 3D bakom. BTN tycker jag tar för mycket platts ium det bara är 250L.
                        BTN slimline tar inte så mycket plats annars, kanske 3-4 cm där den är som tjockast.
                        Mvh Simon
                        720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                        105 l med VF Poecilia reticulata.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...