Sand och städning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EnMynta
    • June 2010
    • 10

    Sand och städning?

    Jag ska starta om mitt 100L någon dag (när jag orkar ta tag i det ). Funderar på att satsa på sand, antingen Biltemas blästersand eller den från Jula (vilken är snyggast?). Men jag undrar lite över det här med städning... Kommer att ha guppys och en hel del äppelsnäckor i karet, och de är ju hyfsade på att skita ner.

    Hur funkar det att slamsuga när man har sand, är det svårt att få ett bra resultat? Följer mycket sand med häverten upp? En ren sandbotten är superläckert, men en skitig är inte riktigt lika snyggt...
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Jag har aldrig upplevt att sanden följer med upp i slamsugen, men man brukar rekommendera att man har ett tunnare lager med sand än man brukar ha med mera grovkornigt grus då det kan bli "fickor" i sanden som inte blir syresatta. 2-3cm kanske som max

    Kommentar

    • Eldtuss
      • August 2010
      • 109

      #3
      Nej, följer inte med mycket sand upp i häverten jag har julas blästersand och det är inga problem alls!
      Jag suger på botten för att ha det riktigt snyggt och rent varje vecka när jag gör vattenbyte och det kanske följer med några korn, men inte många!

      Jag har har mollysar och föder upp äppelsnäckor i mitt kar!

      Kommentar

      • EnMynta
        • June 2010
        • 10

        #4
        Tack för svaren! Lättstädat gillas, så jag kommer att satsa på sand.

        Eldtuss Du har möjligen inte någon bild på ditt kar? Vore kul att se hur det ser ut med Julas sand!

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #5
          Nja i mitt kar kan jag inte slamsuga för det åker bara med massa sand (finkornigt grus).
          hur gör ni när ni slamsuger?
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag slamsuger aldrig mina bottnar. behövs inte. de är tokrena jämt. o jag har blästersand i de flesta karen. men sen har jag bra städpatrull med snäckor o malar så allt försvinner.

            Kommentar

            • blomqvist00
              • February 2011
              • 90

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              jag slamsuger aldrig mina bottnar. behövs inte. de är tokrena jämt. o jag har blästersand i de flesta karen. men sen har jag bra städpatrull med snäckor o malar så allt försvinner.
              Jag har aldrig riktigt fattat det där, bara försvinner bajset eller? :o

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                uppenbarligen. jag har völ ca 700 malaysiska sandnsäckor ( kan vara fler. man ser dom sällan på dagen) o de vänder sanden väldigt bra. drar ner skit o växtdelar ner i sanden där de goa bakterierna käkar upp det o gör om till näring.

                skulle nog vilja påstå att karet är i god balans.

                lite bilder. på dagen är der man inte många snäckor men när karet är släkt kryper de fram o käkar alger o skräp o "städar"
                underbara varelser.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Jina
                  • August 2009
                  • 182

                  #9
                  Hoppas mitt kommer funka lika bra, tänkt mig sandsnäckor och posthorn som städare

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Man måste inte ha en massa snäckor för att slippa slamsuga, ett lagom stort filter tar oxå hand om all skit

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      Man måste inte ha en massa snäckor för att slippa slamsuga, ett lagom stort filter tar oxå hand om all skit
                      Även en inkörd botten med alla snälla bakterie och liknande. I mitt Tanganyika har jag inte sandsnäckor och inte flyger all skit iväg rakt in i filtret men bakterier och andra smådjur städar upp utmärkt.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        Man måste inte ha en massa snäckor för att slippa slamsuga, ett lagom stort filter tar oxå hand om all skit
                        ah glömde nämna det. du har helt rätt. jag har ett rätt bra filter med såklart

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Även en inkörd botten med alla snälla bakterie och liknande. I mitt Tanganyika har jag inte sandsnäckor och inte flyger all skit iväg rakt in i filtret men bakterier och andra smådjur städar upp utmärkt.
                          Helt rätt, en väl inkörd botten är en viktig del i filtreringen, det kan dock va lite svårt att få en väl inkörd botten om man hela tiden måste slamsuga för att man från början har ett för litet filter (eller för mycket fisk).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...