Vit sand i Fluval Edge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluval_edge
    • April 2011
    • 1

    Vit sand i Fluval Edge!

    Köpte precis ett Fluval Edge ( 25 L ) och vill ha vit finkornig sand i det. Är riktigt färsk när det gäller akvarium så har lite frågor angående detta.

    1. Kan man ha ciklidsand om man inte har saltvatten?
    2. Tänkte ha ett antal neontetror i akvariet, hur trivs dom med vit sand?
    3. Har ni några tips på vart man kan köpa sand på nätet eller i butik inom göteborgsområdet? Har ringt runt till en del zooaffärer men inte fått något napp =/

    Sanden ska helst se ut som på detta klippet (2.26 in i klippet ser man ganska så tydligt) http://www.youtube.com/watch?v=kzOJjmXjeH8

    Till sist, har placerat akvariet på en bänk framför ett fönster som har morgon och förmiddagssol, kommer detta att fungera på sommaren om man drar för gardinerna eller är jag tvungen att flytta in det i sovrummet där solen inte når in?

    Tack på förhand!
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Hej,
    Välkommen till akvariernas underbara värld.
    Lite svar på dina frågor.
    1 Ja ciklidsand är till för sötvattensakvarier. Jag vet nu inte om den innehåller massor med klak vilket i så fall inte är bra för neontetror.
    2 Se svar 1. Dessutom brukar inte fisk färga ut med kritvit sand (min egen observation).
    3 Vet inte.
    Solljus: Vit sand och ljus brukar ofta bli grå sand med gröna alger speciellt i början. Detta kommer säkert att bli fallet om du har direkt solljus.
    Eftersom jag misstänker att det här är ditt första akvarium så tror jag att du kan få problem med ”extrem design” som vit sand är. Det kanske blir snyggt en vecka men sedan kommer du att vilja ha hjälp med att bli av med algerna.
    Jag skulle råda dig till följande: Skaffa vanlig råda sand. Det har de flesta akvarie affärer. Skaffa sedan en fin rot och några stenar. Vilka du arrangerar snyggt men naturligt. Roten kanske kommer att flyta men det finns många sätt att få ned dessa.
    När du är klar med detta och är nöjd så går du till akvarie affären och köper växter. Var inte snål här då detta kommer att hjälpa dig att få i gång akvariet. Hellre många billiga än några få dyra. Jag brukar tänka så här exempelvis: Jag behöver nog 5 växter. Då dubblar jag genast det. När jag sedan är i affären köper jag dubbelt så mycket som det. Mina 5 blev helt plötsligt 20.
    Sedan går jag hem och planterar växterna. Troligtvis har du köpt några som blir lite högre. De planterar du i grupp längst bak i akvariet. Sedan de lite lägre längre fram.
    När planteringen är klar lägger du en gammal tidning över växterna och häller i vatten försiktigt. Du kan ta bort tidningen är du nästan fyllt på allt.
    Det kommer att bli lite dis i akvariet hur noga du än tvättade sanden innan, men det är naturligt.
    När den värsta dimman lagt sig kan du gå och köpa dina neontetror. Köp en liten håv samtidigt.
    När du kommer hem så stjälper du ut vatten och fisk i en ren skål. Sedan fyller du på vatten från akvariet sakta i skålen. Ta god tid på dig med detta. Jag brukar fylla på 3 -4 ggr så mycket akvarievatten som det var i påsen under 1 timmes tid. Sedan fångar du upp fisken med håven och släpper i dem i akvariet.
    Vattnet i burken slår du ut i slasken.
    Lycka till!
    Bosse
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    Arbetssätt...