Delad BTN amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linusthaman
    • April 2011
    • 46

    Delad BTN amazonas

    som rubriken lyder så har jag en delad BTN amazonas, jag undrar vilket det bästa sättet att montera in den skulle vara.

    att först laga den till en hel bit 1.5m och sedan montera i min nya 375a

    eller

    att montera ena biten och sedan montera den andra, täta med akvariesilikon

    oavsett vad som är bäst så återstår ett problem, hur får jag skarven så dold som möjligt? och vad använder jag för typ av färg för att dölja de små gula fläckarna som har blivit av fogsvans som delat modulerna.

    jag tycker att jag letat på webben men inte hittat något bra svar på hur man sätter ihop 2 moduler
    jag tackar på förhand för svar och hoppas att jag får ett svar snabbare än vad ivrigheten med att starta det nya akvariet tar över
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av linusthaman
    som rubriken lyder så har jag en delad BTN amazonas, jag undrar vilket det bästa sättet att montera in den skulle vara.

    att först laga den till en hel bit 1.5m och sedan montera i min nya 375a

    eller

    att montera ena biten och sedan montera den andra, täta med akvariesilikon

    oavsett vad som är bäst så återstår ett problem, hur får jag skarven så dold som möjligt? och vad använder jag för typ av färg för att dölja de små gula fläckarna som har blivit av fogsvans som delat modulerna.

    jag tycker att jag letat på webben men inte hittat något bra svar på hur man sätter ihop 2 moduler
    jag tackar på förhand för svar och hoppas att jag får ett svar snabbare än vad ivrigheten med att starta det nya akvariet tar över
    Den är ju inte avsedd att delas så därför går det inte att helt komma undan från skavanker om man sätter ihop den. Det är ju lättare att sätta ihop den utanför akvariet men om du måste ta bort stag etc. för att få ner den så kan du ju lika gätna montera den i akvariet. Se dock till att den är tillsågad i rätt längd och höjd innan du sätter ned den.

    Att dölja de gula fläckarna gör man lättast med en vattenfast tuschpenna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Det brukar vara ganska vanligt att man tätar/fogar med silikon och sen täcker man fogen med sand, torv eller något annat så att det fastnar i silikonet och "kamuflerar" det. Tror det är enklare än att måla. Du ska väl ändå foga ihop bitarna där skadorna är?
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Nasso
        Det brukar vara ganska vanligt att man tätar/fogar med silikon och sen täcker man fogen med sand, torv eller något annat så att det fastnar i silikonet och "kamuflerar" det. Tror det är enklare än att måla. Du ska väl ändå foga ihop bitarna där skadorna är?
        Fast en skarv där det går en sträng med sand från topp till botten kan se lite lustigt ut, men hur man skall göra beror lite på exakt var skarven går
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • linusthaman
          • April 2011
          • 46

          #5
          tack för SNABBA svar!
          blir nog att sätta ihop den innan
          mjo jag vet att den hälst inte skall delas med det är den redan =/

          vad är det bästa sättet att "reparera den" på? epoxy och stärka upp med glasfiber eller någon annan bättre/vättigare lösning?

          kommer nog bli att dölja de fula skavankerna med tuschpenna och torv/sand på de ställen där det behövs

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag skulle satt ihop den inne i karet. gjorde jag med min.

            la i sand i silikonet.

            i början syntes skarven men efter ett tag nu när det kommit lite goa alger på bakgrunden så ser man absolut inte den om man inte vet vart man ska leta.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag hade satt ihop den med svart silikon. Visst det blir inte så starkt men väl i akvariet så är det inga problem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag använde TEC7. vansinnigt bra. och man kan använda den under vatten dessutom!

                Kommentar

                • linusthaman
                  • April 2011
                  • 46

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jag använde TEC7. vansinnigt bra. och man kan använda den under vatten dessutom!
                  Okej! Ska läsa på lite mer om tec7 så det inte avger gifter då epoxy gör det... Annars blir det silocon


                  Du har inte märkt något på efterhand pärs tec7?

                  Har du fler bilder? Bakom te.x så man får se hur du skarvade?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    TEC7 är det som universeum använder för att hålla sina stora kar ihop. så det funkar kanon. dock är det dyrt som snus!

                    ne har nog inte fler bilder. inget silikon på baksidan. satte bara delarna mot varandra silikonade skarven.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      frågor o svar om tec7



                      och mer fakta om det
                      reparation, underhåll, tätning, diy, do it yourself, gjör det själv

                      Kommentar

                      • linusthaman
                        • April 2011
                        • 46

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        TEC7 är det som universeum använder för att hålla sina stora kar ihop. så det funkar kanon. dock är det dyrt som snus!

                        ne har nog inte fler bilder. inget silikon på baksidan. satte bara delarna mot varandra silikonade skarven.
                        vad det kostar skiter jag nästan i viktigaste är att det blir snyggt och att mina fiskar mår bra!
                        vart köper man detta enklast?

                        tusen tack för alla svar! nu skall det fixas frigolit ark, TEC7, svart akvariesilikon, filter matta, grå&svart&mörkgrön vattenfast penna samt fisk ^^ så får vi se hur jag monterar utblås insug för att få den cirkulation jag vill ha

                        postar bilder när jag satt ihop den om jag inte bli för ivrig och glömmer haha

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          vad ska du med svart akvarieslikon till när du du ska skaffa tec7 ???

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            återförsäljare

                            Kommentar

                            • linusthaman
                              • April 2011
                              • 46

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              TEC7 är det som universeum använder för att hålla sina stora kar ihop. så det funkar kanon. dock är det dyrt som snus!

                              ne har nog inte fler bilder. inget silikon på baksidan. satte bara delarna mot varandra silikonade skarven.

                              "dyrt som snus"

                              StockholmCaparolRingvägen 151116 31 Södermalm08-6413027
                              säljer TEC7 300ml för 159spänn och det tycker jag då var snorbilligt =)

                              skall åka och köpa detta i morgonbitti och påbörja reparation av bakgrunden =)

                              tack för alla tips!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...