Göra rent sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farox
    • March 2011
    • 49

    Göra rent sand

    Hej.
    Igår införskaffade jag mig blästersand till mitt akvarium och det ser helt grymt ut. Skiten lägger sig bra ovanpå sanden men jag har ett litet problem, min väderål gillar att röra om i sanden och tränger ner skiten. Hur brukar ni göra rent om skiten hamnat längre ner i sanden?
    www.mfksweden.se
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Malajsiska sandsnäckor sköter om det år mig, dom vänder och gräver i sanden så att "skit" kommer ner i sanden är inte direkt ett problem.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      jag trycker ner min slamsug i gruset till bottenglaset och drar upp den igen så att skiten i gruset följer med upp med vattnet men gruset faller mot botten igen när jag byter vatten och så går jag igenom hela botten.

      kan tipsa om att ha lite större tratt så att det förslår lite själv kör jag med en pet flaska ala 2l som jag skurit av botten på funkar utmärkt tycker jag

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag hart blästersandf i flera kar o jag slamsuger aldrig nånsin! jag har sandsnäckor o botten är tokren hela tiden!

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Ursprungligen postat av Uffelpuff
          jag trycker ner min slamsug i gruset till bottenglaset och drar upp den igen så att skiten i gruset följer med upp med vattnet men gruset faller mot botten igen när jag byter vatten och så går jag igenom hela botten.

          kan tipsa om att ha lite större tratt så att det förslår lite själv kör jag med en pet flaska ala 2l som jag skurit av botten på funkar utmärkt tycker jag
          Jo men nu hade Farox sand och inte grus, och då kan du glömma din variant , iaf om man vill ha kvar sanden i karet=)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Uffelpuff
            • February 2010
            • 95

            #6
            Ursprungligen postat av J.Milton
            Jo men nu hade Farox sand och inte grus, och då kan du glömma din variant , iaf om man vill ha kvar sanden i karet=)
            har både med sand och med grus och ett med sand/grus mix kör samma teknik i alla 3 och gruset/sanden stannar i karet för mig iaf.

            Kommentar

            Arbetssätt...