Luftpump/spotlight?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    Luftpump/spotlight?

    Varför är denna begränsad till ett djur på 35 cm alltså ario 2. De har rea på just 2:an på en akvariebutik i stan, men mitt akvarium är 55 djupt funkar det ändå?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ingen aning. skulle aldrig få för mig att stoppa ner nått sånt i ett akvarium

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      skulle ju länka också http://www.hydor.it/index.php/prodot...mprod/2/list/1

      Nä Inte jag heller förut, men tänkte få lite Ljus i en grotta

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        då finns det ju undervattenslapmor utan bubblor ( det är bubblorna jag stör mig på mest)

        men varför ska su ha ljus i en grotta? lite av syftet med en grotta är att det ska vara ett mörkt o lugnt ställe för fisken

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det handlar om tryckhöjden. Om man testat en luftpump så vet man att det bubblar som värst om man håller utblåset nära vattenytan och sedan ju mer man sänker ner utblåset så minskar bubblandet för att till slut helt avstanna. Så det är väl helt enkelt som så att pumpen ifråga inte är starkare och då klarar den inte av större djup.

          Sedan är det ju också rätt onödigt att driva ut CO2 (som är en slags växtgödning) ur akvariet genom att använda en luftpump - men du har kanske inga växter i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Jo, hade tänkt på en spot, men den kostar ju 2-300 och de rear den med bubblor för 96:- så tänkte jag att jag helt enkelt tar bort impellern då jag inte är ute efter bubblorna så mycket. Men om jag då vill använda bubblorna så borde jag väll kunna ta min luftpump och bara sätta den utanför akvariet då jag vet att den klarar av att trycka ner?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av david87
              Jo, hade tänkt på en spot, men den kostar ju 2-300 och de rear den med bubblor för 96:- så tänkte jag att jag helt enkelt tar bort impellern då jag inte är ute efter bubblorna så mycket. Men om jag då vill använda bubblorna så borde jag väll kunna ta min luftpump och bara sätta den utanför akvariet då jag vet att den klarar av att trycka ner?
              Har inte en susning om hur den "mojäng" fu länkar till är uppbyggd så jag vet inte om den passar eller hur den fungerar.
              Och som sagt - har du växter i akvariet så avstå
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Det sitter en impeller som suger ner luften precis som på ett innerfilter fast insuget är ju då ovan ytan så den suger luft.

                Kommentar

                Arbetssätt...