yngelakvaruium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppy.
    • March 2011
    • 14

    yngelakvaruium

    Hej! Jag har haft gupys i 6 månader drygt och fått en massa yngel. Hittills har jag haft alla yngel en liten plast burk (7 liter) där dom verkar trivas ganska bra. Men skulle vilja börja på ett 30 liters akvarium för bara mina yngel. Så skulle behöva lite tips på pump, inredning, växter, andra fiskar (malar) man kan ha eller annat allmänt som kan vara bra att tänka på.

    tack i förhand
    /Daniel
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av guppy.
    Hej! Jag har haft gupys i 6 månader drygt och fått en massa yngel. Hittills har jag haft alla yngel en liten plast burk (7 liter) där dom verkar trivas ganska bra. Men skulle vilja börja på ett 30 liters akvarium för bara mina yngel. Så skulle behöva lite tips på pump, inredning, växter, andra fiskar (malar) man kan ha eller annat allmänt som kan vara bra att tänka på.

    tack i förhand
    /Daniel
    Om du bara skall ha guppyyngel i så tror jag inte du behöver nån pump utan räcker med en syrepump som står på halvfart. Kör i lite sand/grus å nån snabbväxande växt såsom hornsärv å lite javamossa. Om du vill ha nått på botten som rensar upp foderrester så kan du köra med några äppelsnäckor.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • guppy.
      • March 2011
      • 14

      #3
      Tack =D kommer nog att skaffa några snäckor =D behöver man mata dom eller klarar dom sig bara på gamla matrester?

      Kommentar

      • guppy.
        • March 2011
        • 14

        #4
        Ok nu har jag skaffat allt och ska släppa i ynglen =D hoppas att dom trivs

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Om du skaffade äppelsnäckor behöver dom nog lite extra mat ibland, finns massor av info här. Kokt broccoli är nyttigt och gott.

          Ursprungligen postat av guppy.
          Tack =D kommer nog att skaffa några snäckor =D behöver man mata dom eller klarar dom sig bara på gamla matrester?

          Kommentar

          • tomwid
            • December 2010
            • 158

            #6
            Mina yngel verkar uppskatta roten jag har i deras akvarium, känns kanske tryggare runt den. Har två sorters mossa och en javaormbunke växande på den.

            Kommentar

            • Jina
              • August 2009
              • 182

              #7
              Undrar bara, vad gör du med alla firrar? Måste ju blivit några hundra på 6 månader?

              Kommentar

              • guppy.
                • March 2011
                • 14

                #8
                Stoppat i dom i det stora akvariet =D

                Kommentar

                • Jina
                  • August 2009
                  • 182

                  #9
                  Jättekar, eller är de som föda åt andra firrar?

                  Kommentar

                  • guppy.
                    • March 2011
                    • 14

                    #10
                    har bara guppys i det stora akvariet =D

                    Kommentar

                    • Jina
                      • August 2009
                      • 182

                      #11
                      Anledningen att jag är så frågvis är att jag efter typ två månader redan har panik över hur mycket de förökar sig (måtte fått ovanligt fertila ex, tidigare har mina guppies hela tiden dött efter nån vecka bara).

                      Kommentar

                      • guppy.
                        • March 2011
                        • 14

                        #12
                        dör dina vuxna guppys eller yngel? Mina guppys brukar föda i perioder :X oftast samtidigt. Men ynglen dör lite då och då men det har inte dött ett ända yngel de senast 2 veckorna =D hoppas att det fungerar lika bra i det nya karet =D

                        Kommentar

                        • guppy.
                          • March 2011
                          • 14

                          #13
                          Förresten låter du dina guppys föda fritt i akvariet eller ett yngelakvarium?

                          Kommentar

                          • Jina
                            • August 2009
                            • 182

                            #14
                            Det var tidigare, i ett annat kar och med firrar från annan butik som de hela tiden dog
                            Har 3 honor + 2 hanar + ca 20 yngel. Hade ca 30, men gissar 1/3 faktiskt dött. De får simma fritt med sina föräldrar

                            Kommentar

                            • guppy.
                              • March 2011
                              • 14

                              #15
                              Då är det inget att oroa sig för. Guppys äter varandra :x så blir det för många så kommer dom flesta att bli uppätna :x

                              Kommentar

                              Arbetssätt...