Bakrund med magneter och bladskiffer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tonke
    • March 2011
    • 9

    Bakrund med magneter och bladskiffer.

    Hej allihopa är lite ny här och har en fråga om någon testat om glasfiber är säkert i akvarium

    Det är så att på mitt jobb håller vi på bygga upp ett nytt kök och i kassadisken har golvläggaren satt upp något som kallas bladskiffer... supersnyggt som bakgrund var första tanken som slog mig .

    Jag kikade upp lite vad bladskiffer var för något och det visade sig att det var äkta skiffer som skurits i 2-3mm tjocka bitar och är monterad på glasfiber.

    Tanken är att montera magneter bakom den och bara fästa mot glaset... bladskiffern vägde förvånande lite och lär inte flyta tror jag.

    Så bladskiffer torde kunna bli en potentialt bra bakgrund inte i stil som Btn men man kanske slipper att tömma hela baljan för att installera en bakgrund .

    Men frågan är funkar glasfiber i akvarium?

    Mvh/ Tonke
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    mitt stora akvarium är gjort av glasfiber fast jag tror nog att det är någon sorts lack på det och så är det någon färg också (det var inte jag som byggde akvariet).

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      om du ska fästa baramed magneter kommer fiskar att kunna simma in bakom. silikona är bättre. längs kanterna så inte fiskar hittar dit.

      Kommentar

      • Tonke
        • March 2011
        • 9

        #4
        Jo magneter var som tanken... har just cyclat igång baljan och kör bara med en svart bakgrund men snubblade lite över det här med bladskiffer och jag är inte såå supersugen på tömma tanken just när jag fått igång den =) .

        Det blir bara en fisk som ska gå där i och det är en Fahaka, så då ska det vara stora glipor ... fast man ska väll aldrig säga aldrig när man suttit i soffan och sett en egyptiskt munruvare komma flygandes förbi =D

        Kommentar

        • Tonke
          • March 2011
          • 9

          #5
          Blev inget bladskiffer för den här gången... är lite tveksam fortfarande på glasfiber i akvarium och det vore lite dumdristigt av mig att testa utan att vara lite mer på säkra sidan =/

          Men tack för svaren ändå =)

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Glasfiber bygger man ju både båtar och fiskespön av så du kan nog räkna med att det tål fukt och inte kommer att avge ngt giftigt. Däremot vet du ju inte vilket lim som används för att fästa skiffern på glasfibern. Är väl tveksam till pl400 eller liknande i akvarievattnet...
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            Arbetssätt...