Lite slimline hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paracheirodon axelrodi
    • September 2009
    • 85

    Lite slimline hjälp.

    Har köpt en ny burk (35-kub) till mina räkor som nu går i en j*vligt kass plast burk. Tänkte köra en slimline med filter bakom. Frågan är hur stort bör insuget vara? Bifogar en bild på bakgrunden, tänkte ha insug nere till höger.
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror på hur stor pump du använder dig av, men ett raster bör troligen räcka!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Paracheirodon axelrodi
      • September 2009
      • 85

      #3
      Jag har naturligtvis inte någon koll på vad det är för pump men den ska va god för upp till 100l och 300l/h om jag inte missminner mig, dock är den ställbar så räkorna slipper leka "hela havet stormar". Tänkte köra med en filterbit i insugshålet där av min fråga, hittar på nätet 40, 50 eller 60 mm raster.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Jag har ett förslag om du vill slippa skära hål i bakgrunden!
        Limma slimlinen ca 3cm ovanför botten sen fyller du upp botten med grovt grus så det täcker hela glipan (resten av karet kan du ha fin sand om du vill) sen fyller du upp bakgrunden med filtermatta klippt i små kuber och sätter en lite pump högst upp (eheim compact 300 är liten o smidig)! vattnet går då genom gruset och under slimlinen och upp genom filtermattekuberna upp till pumpen! Väldigt effektiv och osynlig filtrering
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag har ungefär liknande setup i mina räkburkar, och kör med en Eheim Compact som pumpar 150-300 liter/timman som jag kör fullt flås på utan problem. Iofs har jag en liten bit Slimline som sitter framför utblåset för att slippa se utblåset och den hindrar även vattenflödet.
          Mina kar har bottenfilter som sköter intransporten av vattnet till baksidan av Slimlinen, och med den erfarenheten jag fått nu skulle jag inte tveka på att sätta så stort raster som möjligt i bakgrunden.
          Se till att ha koll på vattennivån bakom Slimlinen för att på så vis kunna se om filtermattan börjar bli igensatt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag har ett förslag om du vill slippa skära hål i bakgrunden!
            Limma slimlinen ca 3cm ovanför botten sen fyller du upp botten med grovt grus så det täcker hela glipan (resten av karet kan du ha fin sand om du vill) sen fyller du upp bakgrunden med filtermatta klippt i små kuber och sätter en lite pump högst upp (eheim compact 300 är liten o smidig)! vattnet går då genom gruset och under slimlinen och upp genom filtermattekuberna upp till pumpen! Väldigt effektiv och osynlig filtrering
            Det funkar inte helt smärtfritt, gruset får för liten yta att släppa igenom vatten på, och det blir ganska snart tätt av mulm framför bakgrunden, och särskilt om du har finare grus då det grövre alltid kommer överst ganska så snart.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Paracheirodon axelrodi
              • September 2009
              • 85

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag har ett förslag om du vill slippa skära hål i bakgrunden!
              Limma slimlinen ca 3cm ovanför botten sen fyller du upp botten med grovt grus så det täcker hela glipan (resten av karet kan du ha fin sand om du vill) sen fyller du upp bakgrunden med filtermatta klippt i små kuber och sätter en lite pump högst upp (eheim compact 300 är liten o smidig)! vattnet går då genom gruset och under slimlinen och upp genom filtermattekuberna upp till pumpen! Väldigt effektiv och osynlig filtrering
              En fiffig lösning skall överses

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag har ungefär liknande setup i mina räkburkar, och kör med en Eheim Compact som pumpar 150-300 liter/timman som jag kör fullt flås på utan problem. Iofs har jag en liten bit Slimline som sitter framför utblåset för att slippa se utblåset och den hindrar även vattenflödet.
              Mina kar har bottenfilter som sköter intransporten av vattnet till baksidan av Slimlinen, och med den erfarenheten jag fått nu skulle jag inte tveka på att sätta så stort raster som möjligt i bakgrunden.
              Se till att ha koll på vattennivån bakom Slimlinen för att på så vis kunna se om filtermattan börjar bli igensatt.
              Så stort hål som möjligt mao.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det funkar inte helt smärtfritt, gruset får för liten yta att släppa igenom vatten på, och det blir ganska snart tätt av mulm framför bakgrunden, och särskilt om du har finare grus då det grövre alltid kommer överst ganska så snart.
                Det gäller att använda grovt grus och inte lägga evetuell finare sand för nära bakgrunden!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det gäller att använda grovt grus och inte lägga evetuell finare sand för nära bakgrunden!
                  Det hjälper inte, mulmen kommer att hindra flödet ganska snart plus att de olika grovlekarna på sanden/gruset kommer att gå in i varandra ganska fort.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det hjälper inte, mulmen kommer att hindra flödet ganska snart plus att de olika grovlekarna på sanden/gruset kommer att gå in i varandra ganska fort.
                    Har du provat?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Japp.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Japp.
                        Ok, jag får återkomma när jag har konstruktionen igång
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det är därför jag kör med bottenfilter på de kar jag har Slimline några cm framför bakrutan, man får mer yta som vattnet kan ta sig genom sanden/gruset. Sedan har jag fyllt som du säger bakgrunden med filtermatta i kuber.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det är därför jag kör med bottenfilter på de kar jag har Slimline några cm framför bakrutan, man får mer yta som vattnet kan ta sig genom sanden/gruset. Sedan har jag fyllt som du säger bakgrunden med filtermatta i kuber.
                            Ok får se om jag tar det säkra före det osäkra och lägger en bit bottenfilter under slimlinen... Tack för tipset
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Och du vet vem som fick in mig på spåret: filtermatta klippt i kuber...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...