Sydamerikansk biotop

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Sydamerikansk biotop

    Jag har ett akvarium som jag vill ha som ett sydamerikanskt biotop akvarium. Innan har jag bara erfarenhet av sällskapsakvarium så det skulle vara trevligt om någon kan tipsa mig lite
    De fiskar jag har funderat på är:
    dvärgciklider, mestadels kakaduaciklider och fjärilsciklid
    Kardinaltetror
    Corydoras
    nån sort mal?

    och sedan växterna
    Nymphaea lotus "red"
    Aponogeton ulvaceus
    Vattenspikblad
    Heteranthera zosterifolia
    Echinodorus bleheri

    så lite fråga jag har är om det får plats i ett 220 liters-akvarium, sen om fiskarna överhuvudtaget går ihop med varandra, sen om man kanske får plats med några andra fiskar isf tips på det?

    Tacksam för svar! Sofia
  • Micke_1991
    • June 2008
    • 110

    #2
    Hej!
    jag är själv inte jätteerfaren men jag har haft både kakaduor och fjärilar. Fjärilarna är roligare fiskar till beteende och utseende(tycker jag) men kakaduorna är mycket lättare få yngel på, men båda är suveräna fiskar!
    Om du ska köra biotop akvarium så hör inte alla växter dit men det vet ju inte fiskarna

    Ancistrus malen är en duktig algätare och min erfarenhet av dessa är att dom har lätt att föröka sig och det är ju kul men ofta ger dom sig på mina svärdsplantor även om jag matar med gurka och ärtor. Otocinclus är en ganska bra ersättare. Har också testat segelfens pleco och min var duktig på att äta alger och väldigt ståtlig med sitt ryggsegel men dom växer fort!

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      jag har hört att bovilianska fjärilsciklider lever mycket längre och är fredligare vet du om det stämmer ? jag har tittat runt lite och som jag tycker att det verkar lever bara fjärilscikliderna i ca 1 år? Tack för tipsen!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        fjärilsciklider är väldigt känsliga. blir lätt sjuka och dör. mina dog med så jag gick tillsut över till bolivianer. o de är hur friska som helst, blir lite större o har redan levt längre än mina vanliga fjärilar.

        Kommentar

        • SoffanB
          • March 2011
          • 156

          #5
          okej, tack! vad hade du för fiskar ihop med dem ? vet du om bolivianska fjärilsciklider funkar med kakaduor ?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag har scalarer, multispinosa, koppartetror och Ap. Vejita.
            så de borde lätt funka med kakaduor. tror bolivianer blir större än kakaduor så.

            Kommentar

            • SoffanB
              • March 2011
              • 156

              #7
              okej har du nå tips på bra växter till en sydamerikanskt kar ? några som inte är allt för svåra att få tag på eller för dyra :P

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                cacomba,svärdsplanta,hornsäv,vallisneria. hygrophylia polysperma, rotala.

                Kommentar

                • SoffanB
                  • March 2011
                  • 156

                  #9
                  tack, du har varit till stor hjälp!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    inga problem

                    Kommentar

                    • SoffanB
                      • March 2011
                      • 156

                      #11
                      Jag har en lite fråga om växter, är det någon som vet en bra SA växt som är liten som jag kan ha i framkanten ? det känns som om det blir så tomt och jag vill inte ha någon hög växt. Jag ar sett att vissa har något mossliknande eller något som liknar en gräsmatta, men jag vet inte vad de heter.

                      Kommentar

                      • sofiemedg
                        • March 2010
                        • 98

                        #12
                        vet inte om den hör hit med sagittaria är ju en förgrundsväxt som ser exakt ut som gräs.
                        89

                        Kommentar

                        • Walle_j
                          • February 2010
                          • 26

                          #13
                          Jag tycker Sagittaria subulata skulle passa även om den kommer från nordamerika. Jag funderar på att skaffa den till mitt Sa akvarium iallafall.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Låser tråden eftersom här ju knappast alls diskuteras "Inredning" som rubriken är för den kategori som tråden lagts in i.
                            Vill man diskutera växter finns det en kategori för det, vill man prata fiskar finns det flera kategorier för det, vill man deiskutera allt så finns det kategorier för det.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...