Träd, går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ge10
    • February 2011
    • 39

    Träd, går det?

    Nu när vi haft en lång och kall vinter med mycket snö så har träden runt omkring oss tagit riktigt mycket stryk.
    Grenar knäcks överallt, inte bara dom små utan ibland kan man hitta hela stockar som ligger över ett staket.
    Igår när jag gick till jobbet så såg jag en jättevacker gren och tänkte:
    Den måste jag ha i mitt akvarium.
    Så blev det dock inte, för min nästa tanke var på vad killen i djuraffären sa.
    Alrötter går bra, så länge dom växer under vattnet, andra träd är jag osäker på.
    Så nu undrar jag, vilka trädgrenar och rötter kan man egentligen använda för att dekorera sitt akvarie med? Finns där speciella sätt man måste behandla dessa rötter och grenar för att det ska gå?
    I så fall hur?
    Jag kan inte så mycket om botanik men hoppas på att ni gör det.
    Är mycket tacksam för varje svar jag får.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    barrträd kan du inte använda. det finns något ämne i de ( som jag glömt vad det heter) som är giftigt.

    men många lövträd går bra. asp etc

    se till att rötterna är torkade och sen häll kokande vatten över ett par gånger för att döda bakterier.

    Kommentar

    • Ge10
      • February 2011
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      se till att rötterna är torkade och sen häll kokande vatten över ett par gånger för att döda bakterier.
      Du är säker på att det gäller alla lövträd?
      Jag förstår att det finns en del man ska akta sig för som kan avsöndra mycket koda och sådant.
      Men dom flesta träden här i Sverige funkar?
      Om det är så kommer man spara in en hel del pengar från och med nu.
      Stort tack och även tack för välkomsten!
      Senast redigerad av Ge10; 01 March 2011, 00:11.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        osäker på om det gäller alla lövträd. finns andra här som har mer koll på just det

        Kommentar

        • Comfort
          • February 2010
          • 24

          #5
          Ek grenar går bra, se till att de är döda bara, så grenar som har trillat ner nu i vinter är för färska. Jag har haft en rel liten gren i akvariet nu 3 månader och den har just precis tagit in så mycket vatten att den kan ligga utan tyngder på

          Kommentar

          • Ge10
            • February 2011
            • 39

            #6
            Hur lång tid tror du att dom måste ligga innan man kan plocka upp dom?
            Kan man plocka nyfallna grenar och låta dom ligga under vatten i lägenheten en längre tid och sen slänga kokande vatten på dom och sen ner i akvariet?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              lägg dom inte i vatten. låt de ligga o torka i ett rum. de måste nämligen vara torkade. nyfallna grenar är inte det.

              jag köpte trollhassel o har det i en räkvas. det fick ligga o torka i en vecka innan de åkte ner i vasen. annars hade de börja blomma.

              Kommentar

              • Ge10
                • February 2011
                • 39

                #8
                Absolut, grenar som inte är döda innehåller ju fortfarande en del vatten, bland annat.
                Hur är det med bark och så? Måste man skala av det innan?
                Jag förstår att man måste göra det på träd där barken faller av när det är dött,
                men de finns ju vissa träd där barken fortfarande sitter kvar.

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Vet att bark förmultnar mycket fortare än veden så det bästa är att barka av grenar. Annars kommer det bli vansinnigt skitit fort och bark innehåller väl mest skit också för att skydda veden.

                  Kommentar

                  • Ge10
                    • February 2011
                    • 39

                    #10
                    Tack för alla svaren!
                    Berättar hur det gick sen

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #11
                      Kan ju nämna att mjuka träslag förmultnar fortare än ek t.ex. Nog därför det rekommenderas att använda sådana hårda träslag.
                      Alla träslag förmultnar ju, bara en fråga om hur fort.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...