räkor funkar utmärkt med blästersand
Finkornig sand?
Kollaps
X
-
Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
-
det växer bra i sand.
nja sanden kommer lägga sig underst så den kommer inte synas tillslut om du blandar
nja har man bra filter o bra städpatrull behöver man inte städa.
så jag kan itne säga att man behöver städa oftareProjekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
jag har baskarps sand från swedol i två kar o sen har jag julas blästersand i ett annat.
de är mer eller mindre identiska.Projekt:
Kommentar
-
Jag "kidnappar" denna tråden lite.
Funkar det verkligen med sandlådesand? Var och tittade på sandlådesand hos cheapy idag. Tror det var kornstorlek 0-3 mm. Står speciellt på förpackningen att den är bra för att bygga sandslott för att den håller ihop. Skulle inte denna sand bli alldeles för kompakt på botten av ett akvarium?/Emil Andersson
120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L RäkorKommentar
-
-
Jag "kidnappar" denna tråden lite.
Funkar det verkligen med sandlådesand? Var och tittade på sandlådesand hos cheapy idag. Tror det var kornstorlek 0-3 mm. Står speciellt på förpackningen att den är bra för att bygga sandslott för att den håller ihop. Skulle inte denna sand bli alldeles för kompakt på botten av ett akvarium?
men lägg gärna ett lager med kattsand under. (ej klumpbildande) för den är mycket porösare. det är bränd lera nämligen. o då får du ett "ventilerande" lager under sanden.Projekt:
Kommentar
-
det får nog bli blästersand änå. ska leta runt lite mer i morgon. kan nog bli lite kattsand underst. tänker mig 1/3 kattsand och 2/3 blästersand. vill inte att kattsande kommer fram om jag ska plantera om något eller när corydoras bökar runt./Emil Andersson
-
låter som en bra plan. men du vet blästersand o sandlådesand är mer eller mindre exakt samma sakProjekt:
Kommentar
-
Brukar inte blästersand ha en minimumstorlek på kornen? Det hade inte sandlådesande som jag tittade på. Kan tänka mig att det "dammar" en massa. Det kan man väl fixa genom att tvätta väldigt noga dock.
vad för kornstorlek är att rekommendera för ett akvarium som bara innehåller räkor och corydoras ( habrosus, liten art), så att de blir riktigt nöjda?/Emil Andersson
-
Projekt:
Kommentar
-
Jag har 2mm som jag fick med i det stora karet jag köpte, tänkte köra det i kanske 30% av karet. Borde jag lägga kattsand i botten iaf tycker du hannesc? Sen är det ingen fara att det stått blött i en spann i någon vecka eller?Kommentar
-
i min Kub har jag ingen kattsnad under. men o andra sidan har jag säkert 700 sandsnäckor som luckrar upp. visst går det med bara blästersand men den har en tendens till att bli välsigt packad med tiden och då kan det tilslut bildas gasfickor. så för bästa möjliga miljö för växterna skulle jag lagt ett lager med kattsand under. 1/3 kattsand o sen 2/3 blästersand ovanpå för att hålla ner det. och då kan man plantera utan att dra upp massa kattsand.
ne det är nog ingen fara om det har legat blött men skölj egenom det en gång för säkerhetsskullProjekt:
Kommentar
Kommentar