Vilken jord?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

Vilken jord?

Ska köra igång ett litet akvarium nu och hade tänkt testa för första gången att ha jordbotten med sand över. Men vad ska man ha för jord? Har krukväxtjord hemma, kan den funka? Jag ser då inte till några "gödselkulor" i den iallafall.
    Hur tjockt med jord ska man ha?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

Såjord eller kaktusjord har jag blivit tipsad om då de innehåller mindre mängd gödning. Hur krukväxtjord står sig i jämförelse vet jag inte, men vanlig blomjord har lite väl mycket tillsatt gödning för att det ska fungera optimalt (även om jag hört om dem som lyckats med det också).

Jag är också sugen på jordbotten, men vet inte riktigt vad jag ska täcka den med. Vad har du tänkt använda?

Kommentar

• Maethor
      • December 2004
      • 675

Ursprungligen postat av liten_bulle
      Såjord eller kaktusjord har jag blivit tipsad om då de innehåller mindre mängd gödning. Hur krukväxtjord står sig i jämförelse vet jag inte, men vanlig blomjord har lite väl mycket tillsatt gödning för att det ska fungera optimalt (även om jag hört om dem som lyckats med det också).

Jag är också sugen på jordbotten, men vet inte riktigt vad jag ska täcka den med. Vad har du tänkt använda?
      Jag har bara tänkt använda vanlig sand från Biltema. Kanske får åka iväg och titta efter någon annan jord då,,
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.

Kommentar

• Uffelpuff
        • February 2010
        • 95

kan tipsa om att om ni ska köpa finkornig vanligt strandgrus och ha ovanpå typ 1-1,5mm korn gå till närmsta byggfirma som säljer gångplattor och liknande och inhandla en säck ST: ericks kant sand (sånn sand man ska hälla ner mellan gångplattor)

gjorde själv så 77:- för 25kg grus kör själv på det i ett litet kar funkade ypperligt och ser exakt ut som det finkorniga stran sand/grus dom hadde på lokala djuraffären för 225:- för 20kg

Kommentar

• Maethor
          • December 2004
          • 675

Ursprungligen postat av Uffelpuff
          kan tipsa om att om ni ska köpa finkornig vanligt strandgrus och ha ovanpå typ 1-1,5mm korn gå till närmsta byggfirma som säljer gångplattor och liknande och inhandla en säck ST: ericks kant sand (sånn sand man ska hälla ner mellan gångplattor)

gjorde själv så 77:- för 25kg grus kör själv på det i ett litet kar funkade ypperligt och ser exakt ut som det finkorniga stran sand/grus dom hadde på lokala djuraffären för 225:- för 20kg
          Jag betalade 65kr för 25kg sand på Biltema Dock så har jag läst mig fram till att man måste ha grus när man ska ha jord i akvariet, så det blir till att åka in och handla lite grövre grus

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Ekologisk jord??? Ingen konstgödsel men väl naturlig dito. Behövs om man skall odla mask.
            Eller blir det för "starkt"?
            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• addo
              • January 2007
              • 609

Det spelar ingen större roll vilken jord man använder så länge det inte är ren torv. Man ska dock "mineralisera" jorden innan den används, det betyder att man bryter ned mycket av de organiska beståndsdelarna i jorden innan man sätter den i karet.

Jag brukar göra så här för att mineralisera jorden:

1. Häll i jorden i en hink/bunke.
              2. Blanda i filtergrums, för en god bakteriekultur.
              3. Vattna så jorden blir ordentligt fuktig, men inte dyngsur.
              4. Ställ behållaren framför toan.
              6. Vänd/rör ner massa luft i jorden ca en gång om dagen (när du besöker toan)
              7. När jorden börjar torka fyller du på med vatten.
              8. När jorden efter en till två veckor slutar lukta mull och börjar lukta källare samt har en lite sandigare konsistens ÄR DET KLART.

I karet:

Sedan lägger du ca 1 cm Katty kattsand från Ica (detta är valfritt, men gynnsamt) underst, ovanför detta lägger du mellan 1 och 2 cm jord, och överst lägger du ca 4-5 cm grus (absolut inte fin sand) tex COOP X-tra kattsand.

Viktigt:

Ett jordbottenkar behöver en stor andel "starkrotade" växter tex, cryptokoryne, svärdplantor, lotus mm, för att "pumpa" ner syre till bakterierna i botten.

Övrigt:

Om du inte vill ha så tjockt substrat i framkant på karet, lägger du ingen jord/kattsand under gruset där.

Gruset ska aldrig slamsugas, utan man suger enbart bort detriuset ovanpå gruset.

Det kan vara bra att hugga ned tex en grillpinne i jorden med jämna mellanrum, för att få ner extra syre i botten.

Traditionellt säger man att filter inte behövs i jordbottenkar, och att man endast behöver cirkulation. Jag föredrar dock ett filter likvärdigt med vad man skulle ha på ett normalt akvarium.

Jag tycker också det är gynnsamt att göra ett litet vattenbyte (10-20%) i veckan.

Kom ihåg att växter behöver ljus, och att även om det inte behövs lika mycket ljus i ett jordbottenkar som i ett växtakvarium med CO2 tillförsel så kan du behöva uppdatera ljuset.

Kommentar

• Berserken
                • December 2005
                • 472

Har jordbotten i ett kar vanlig blomjord ca 2cm täckt med grus ca 2-3 cm karet har varit igång ca 3 år nu växterna växer som bara den slamsuger aldrig rengjör glasrutorna bara lite på sommaren när solen står på .Har cryptokoryne och anubias inga ljuskrävande plantor

Kommentar

Arbetssätt...