Går det bra att ha en alträdgren i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    Går det bra att ha en alträdgren i karet?

    Idag hittade jag en snygg gren som jag gärna skulle vilja ha i akvariet.
    Endel säger att grenar som man tänkt ha i akvariet måste vara torkade eller legat i vatten osv.
    Andra säger att det går bra. Grenen är ganska torr och har barken kvar, den har nog varit på marken ca ett halvår.

    Går den bra att ha i akvariet?
    Ska jag göra nått med grenen innan jag lägger i den, ta bort barken, koka eller liknande?
    Vet någon hur det är att ha just alträ i i akvariet?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det brukar vara bra att ta bort barken innan man lägger ner grenen. Annars ruttnar den och skräpar ned. Men tar man bort barken efterhand som den faller av, så går det även med bark.
    Alla trägrejor i ett akvarium sänker pH mer eller mindre, då de avger garvsyror osv. Då man använder alkottar som pH-sänkare, antar jag att al har en ganska kraftig pH-sänkande effekt, framförallt om man har barken kvar. Så håll koll på ditt pH när du har lagt ner den.
    Att koka saker innan man lägger ner dem i karet är kanske inte helt nödvändigt, men jag brukar göra det ändå för att vara på den säkra sidan...man vet aldrig vad som kan hänga med.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • jockesthlm
      • February 2011
      • 29

      #3
      jag kokar allt som skall ner i akvariet tom stenar (frugan tycker jag e fläng)

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Ursprungligen postat av jockesthlm
        jag kokar allt som skall ner i akvariet tom stenar (frugan tycker jag e fläng)
        Sorry kan bara inte låta bli, kokar du alltså ALLT som skall ner? Tom växter och fiskar

        Al borde väl gå bra, har inte Mats nån stor gren med bark och allt i ett kar?

        Kommentar

        • jockesthlm
          • February 2011
          • 29

          #5
          hmm kunde säkert tänka mig en sådan kommentar på mitt inlägg, nop fisk kokas bara när den slutat sprattla katten är dock ute efter en av dom (min guldfisk på 15cm)

          Tillbaka till ämnet: al borde inte vara några som helst problem. Om grenen är förstor för att kokas släng in den i ugnen på 100 grader typ i 30 min så lär alla kryp i den vara döda

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av fremar
            Al borde väl gå bra, har inte Mats nån stor gren med bark och allt i ett kar?
            Japp, det är hassel. Det blev en jädra hög med ris när vi beskurit hasseln i höstas. Grenarana låg några veckor - sedan dråsade jag ner dom i karet bara - ingen kokning eller avsköljning, bara rätt ner i baljan. Det fungerar hur bra som helst (här hos mig iallafall, skall väl tilläggas...).
            Bifogade filer

            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #7
              Tack för alla svaren=)
              Nu har grenen varit i akvariet någon dag och det har funkat perfekt hittills

              Kommentar

              Arbetssätt...