Tvätta kalkstenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelund
    • November 2010
    • 138

    Tvätta kalkstenar

    Har övertagit några kalkstenar som jag ska ha i mitt 540l akvarium, men dom behöver rengöras. Har läst någonstans på nätet att man kan lägga dom i en hink med klorin över natten och sedan låta stenarna lufttorka i 24 timmar.... Vet någon hur mycket klorin jag ska ha i hinkarna?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    bara en fråga, varför skall du göra rent dem?

    Kan man inte skubba med en grov borste?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Annelund
      • November 2010
      • 138

      #3
      bara för dom är alldeles gröna av gamla alger

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        aha, ok.

        Klorin låter inte bra i mina oerfarna öron för det borde ju gå in i stenen för den är ju rätt så porös?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Jag skulle inte använda Klorin, det finns ingen anledning. Går det inte att skura bort dem, så kan man vända på dem efter en tid så brukar algerna på undersidan ha dött nere i sanden och därmed är stenen vit och fin igen.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Ättika eller ättikslösning har jag för mig att man kan lägga dom i.. Men får dom ligga för länge försvinner nog mer än algerna..

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Annelund
              Har övertagit några kalkstenar som jag ska ha i mitt 540l akvarium, men dom behöver rengöras. Har läst någonstans på nätet att man kan lägga dom i en hink med klorin över natten och sedan låta stenarna lufttorka i 24 timmar.... Vet någon hur mycket klorin jag ska ha i hinkarna?
              klor är inte så bra men inte så dåligt heller - du skall skölja dem flera gånger efter klorinet - gärna i vatten som innehåller avkloringsmedel typ aquasafe. Ättika är enklare och luktar lika illa - men ättika är en organisk molekyl och kräver oxå att man sköljer väl för att fiskarna inte skall kola vipp. Men som Henrik säger det är inte så bra att låta det ligga i ättika för länge och till skillnad från klorinet så bleks inte korallen med ättika - spåren efter algerna kommer att finnas kvar - är du intresserad av att få RENA koraler som ser vita ut så är det klorin som gäller - om inte någon annan har testat något annat ...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • Annelund
                • November 2010
                • 138

                #8
                Hur många delar klorin ska man ta till en hink vatten? Räcker det att dom ligger och lufttorkar ett dygn innan jag lägger dom i karet?

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Jag antar att det var du som frågade på ciklider.se också? Jag har svarat dig där men lägger in här också. Klorin funkar utmärkt! Blanda som man blandar när man bleker tvätt och annat. Lägg i stenarna och låt de ligga över natten. Jag gör så både med mina kalkstenar och med mina hålstenar som jag har i Malawikaret. De blir jättefina!!!! :-)

                  Skölj dem några gånger och låt de sedan ligga ett par dygn och lufttorka. Klorinet dunstar bort.
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...