Vilken bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #16
    du får hålla utkik efter mitt bygge, vore kul men "kritik"
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • sushi
      • September 2005
      • 31

      #17
      Ursprungligen postat av Icecoffee
      frigotlit har kostat 45 kr, husfix 50 kr, lack 200, silikon . övriga prylar har jag hemma. arbetstiden är grymt billig då jag jobbar som sjuksköterska
      Sen gör jag det som en hobby så att räkna in arbetskostad så är nog mitt dyraste nöje den facklitteratur jag läser. den är både dyr och kommer ta lång tid o läsa igenom
      Du har helt rätt, det finns flera aspekter att beakta! Andra aspekter som motiverar olika förfaranden. Jag anser inte att det finns någon alternativkostnad när jag väljer min fritid. Min fritid är värd mkt, så mkt att jag väljer den framför jobb och "förlorad" ekonomisk vinning. Så det är en avvägning av massa olika, ibland subjektiva och godtyckliga, aspekter. Men att bygga eget för en strikt ekonomisk vinning tror jag inte är det bästa alternativet.

      Och jag ser fram emot att få se vad du åstadkommit!

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #18
        absolut håller jag med dig sushi (grymt gott förövrigt) skulle nog inte göra det för ekonomins skull, sen snackar vi 45 liters vet inte om jag skulle vilja ha så mycket frigolit i ett 400 liters, ganska bra flytförmåga i frigolit
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          OM det bara vore för ekonomis skull så skulle säkert inte någon av oss hålla på med akvarier

          Så tycker man det är kul att göra en egen bakgrund så skall man självklart göra det - inte för att det blir snyggare eller för att man sparar pengar utan helt enkelt bara för att man tycker det är kul att testa.

          Själv hörde jag Sune Holm hålla föredrag i Halmstad 1981 om hur man bygger bakgrunder i frigolit och efter det så jag gjorde jag flera sådana bakgrunder men uppriktigt sagt så var de inte så snygga så jag insåg min begränsning
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • apteck
            • February 2011
            • 11

            #20
            skoj att göra egen! Dvs det finns ingen annan som har en lika dan! Tråkiga dock är att jaga alla små frigolit bitar med damsugaren! Blev klar med min för ca en vecka sedan och har sedan dess dammsugit huset säkert 4ggr och hittar fortfarande små bitar lite här och där!

            Ytterligare en tråkig grej är att sedan vänta på att gifterna försvinner så man kan börja plantera med mera!!! Snart dax för min del!

            Behöver du fortfarande ideer om färger så valde jag att använda vinstocks svart, engelsk röd och oxidgul!

            En grej som jag tyckte blev bra var att blanda in färgen först i husfixet och göra de grova skillnaderna. Blandade även in färg i lacken så kontrasterna mellan färgerna blev mer "spökiga" åvanpå grundfärgerna! (svårt att förklara)

            Första gången för mig dock troligtvis inte sista!

            Vet inte riktigt hur man lägger upp bilder men om du önskar så kan jag maila!

            Kommentar

            • Chippen81
              • November 2009
              • 87

              #21
              Jag skrev i trådstarten att jag ville ha tips på utformningen av min bakgrund inte en massa klagomål och tjafs om att jag aldrig kommer fixa att få till en bra bakgrund som jag för övrigt ska pröva med markisolering.
              Dom moduler som jag la ut via länken är bara provmoduler som jag har slängt fram på 40 minuter!!
              Tack apteck för ditt seriösa svar iallafall och alla tipsena,du får gärna maila bilder.
              Vill gärna ha fler tips om utformningen på bakgrunden.

              Kommentar

              • sushi
                • September 2005
                • 31

                #22
                Sorry chippen, har nog bidragit till flykten från topic. Ser framemot det färdiga resultatet, visa gärna upp.

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #23
                  är det sten du vill ha till bakgrund eller inslag med träd?

                  hursom tycker jag du ska leta efter foto på något du gillar, och jobba därifrån. Jag fasta för skiffersten och valde att limma frigoliter på höjder för att få klippor m.m, dvs inte vanliga runda stenar, detta gör jag tillsammans med en störra rot i mitten i frigolit som kommer agera grotta.
                  ungefär som denna
                  Klicka på bilden för större version

Namn: aquarium-background.jpg
Visningar: 1
Storlek: 27,4 KB
ID: 2131394

                  Sök lite på youtube "DIY Aquarium background" finns lite tips och ideer en del bra fler sämre.
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • Chippen81
                    • November 2009
                    • 87

                    #24
                    Tack ser bra ut med skiffer kul ide, ska titta på youtube, ni som har gjort egna bakgrunder får gärna visa bilder.

                    Kommentar

                    • Ronaa
                      • August 2010
                      • 3

                      #25
                      Lägger in ett par bilder på min första (men förmodligen inte sista) egentillverkade bakgrund. Köpte ett begagnat hörnakvarium för snart ett år sen och den förra ägaren hade gjort en egen bakgrund som föreställde en klippvägg och det inspirerade mig att göra en egen. Jag var mer inne på sydamerikainspirerat och ville bl.a. få in en stam. Den första bilden är tagen innan jag lackat bakgrunden, den andra är tagen efter att akvariet gått ett par månader (tyvärr ganska mycket rörelseoskärpa). Hoppas jag fick till allt då detta är mitt första inlägg på detta forum.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: bakgrund2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,6 KB
ID: 2131449
                      Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,8 KB
ID: 2131450

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        inget dåligt försa inlägg ronaa!"

                        Kommentar

                        • Ronaa
                          • August 2010
                          • 3

                          #27
                          Tack hannesc. Har fått mycket inspiration och lärt mig massor av att bara läsa på forumet men kände att det kanske var dags att bidra lite själv också

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            tycker jag verkligen!

                            Kommentar

                            • Chippen81
                              • November 2009
                              • 87

                              #29
                              Snyggt Ronaa! Vad har du använt dig av är det riktigt virke? eller är du sådär konstnärlig med sellplast?

                              Kommentar

                              • Ronaa
                                • August 2010
                                • 3

                                #30
                                Ursprungligen postat av Chippen81
                                Snyggt Ronaa! Vad har du använt dig av är det riktigt virke? eller är du sådär konstnärlig med sellplast?
                                Tack tack. Allt är gjort av cellplast. Jag använde "vanlig" cellplast som jag köpte på två olika ställen, en som var lite dyrare var också mer "kompakt" och lättare att jobba med, smulade inte lika mycket. Nästa gång provar nog jag också markisolering då jag tror att den är ännu mer "kompakt". Hittade en hel del information och tips här på forumet (gamla trådar) när jag planerade min egen bakgrund.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...