kolsten (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Fast den kolsten jag har har inte många likheter med stenkol, förutom färgen då, och att om man drar kolstenen hårt mot t ex en annan sten blir det svart. Men det krävs betydligt mer 'skrapande' för att få svart av kolstenen i akvariet än av en kolbit, och kolstenen har en betydligt hårdare yta, mer sten och mindre..kolbit, helt enkelt.

    Har dock inget vettigt att tillföra tråden annars, men är lite fascinerad över kolstenen rent generellt, jag blir inte heller riktigt klok på vad det är *egentligen* så att säga.

    Jag la fö ner 3 kolstenar i akvariet. 1 fiskade jag upp efter 2 dagar då det växte en massa skumma alger på den. Dessa alger måste funnit med i/på stenen och aktiverats på ngt vis. Inte ens brutal kokning, skrapning och allmänna mordförsök fick dessa alger att försvinna. Övriga två stenarna har 1 vecka senare inte en enda alg. Så.. jag är fascinerad av dem men kan inte bidra med ngt eg - men vill följa tråden.

    Kommentar

    • makki
      • April 2010
      • 435

      #17
      Ursprungligen postat av roosterboy
      Har läst lite på diverse håll här på forumet att VISS sten inte är så bra att ha i karet, även om det säljs i butik, är rätt sugen på att fylla en stor del av neonburken med kolsten.
      Någon som vet något om detta?
      Sen även: Hur mycket väger den (alltså, jämfört med t.ex. hederlig gråsten), hur mycket kostar den på ett ungefär och är den lätt att få tag på?
      Jag har bara kolsten i mitt malawi kar som jag startade för nån vecka sen och än så länge har det inte varit några problem iallafall. Den väger mindre än "vanlig" sten och där vart jag köpte kostade det 38 kr/kg. Borde inte vara några problem att få tag på, brukar finnas.
      220L Parachanna Obscura,
      105L Channa sp. "assam",
      54L Mix

      Kommentar

      • Ason
        • November 2010
        • 107

        #18
        Bara så en gammal man hänger med...

        Är "kolsten" detsamma som antracit? Dvs. näst sidta steget i den s.k. inkolningskedjan torv - brunkol - stenkol - antracit - grafit?

        Stenkolsblock var väl det man använde på femtio- sextiotal, men vad är då "kolsten"?
        allting hänger ihop - frågan är bara hur

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av danne0301
          Kolsten fungerar ju som filtering också då den är extremt porös med mycket yta för gottigt att växa mot.
          Nja, det är möjligt att den är porös men definitivt inte tillräckligt för att den skall fungera som filter. Så utifrån den utgångspunkten är den inte bättre än en gråsten.
          Visst kan den finnas några pyttesmå hål i den men dessa är så små att de snabbt täpps igen och dessutom kan inte vattnet cirkulera inne i den och då blir det i så fall en anaerob zon där inte några nyttobakterier lever.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...