Inredning 60 l. akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    Inredning 60 l. akvarium

    Jag har en stor grekisk pelarstaty och ett sjunket skepp, 1 stor plast växt och 1 liten. Sanden är vit,svart, rostfärgad ( tror att det är det som kallas lavasten) . Två underbara albino pansmalar, hanar tror jag eftersom de har långa fenor. 1 svärdbärare hane, 1 platy hane, som ser ut som en vacker läger eld, 1 platy hona, 1 gravid guppy hona, 6 guppy bebisar och 1 "vanlig" algätande mal.
    Är detta bra eller ska jag göra någon förändring?
    Försökte lägga in bilder, m. Vet inte hur man gör.
    Senast redigerad av camilla-p-a; 02 February 2011, 09:30. Anledning: lägga in bilder
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    Byt ut plastväxterna till riktiga växter kanske? Och plastsakerna till rötter eller stenar så blir det snyggare

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #3
      Hur lägger man in bilder, så jag kan visa hur det ser ut?

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Du får lägga upp dem någonstans på nätet, photobucket, forumbilder.se, imageshack eller liknande, och sen länka direkt till bilden och lägga in länken här. (Bara guldmedlemmar som kan lägga in bilder direkt i inläggen)

        Kommentar

        • camilla-p-a
          • January 2011
          • 100

          #5
          Behöver fiskarna, mycket gömmställe/kröp in ( skeppet ) eller ska jag ta bort det för att ge en öppen hörna ?

          Kommentar

          • camilla-p-a
            • January 2011
            • 100

            #6
            Aha, det var därför det inte gick :P.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              De flesta fiskar tycker om gömställen, men rejält med levande växter är oftast det allra bästa gömstället =) (Vissa vill ha grottor etc dock).

              Så att ha levande växter, någon rot, några stenar etc det är för de flesta fiskar perfekt miljö både att simma i och ha som gömställen.

              Många tycker inte det är fint med konstgjorda/plastdekorationer i akvariet, men om man tycker det är fint med ett skepp tex så hindrar ju inget att man har det om man vill.

              Kommentar

              • camilla-p-a
                • January 2011
                • 100

                #8
                Egentligen tycker jag att skeppet är för mycket, m. fick för mig att platy och svärdisen behövde kurragömma ställen...? Vi tog över detta akvarum, vi har byta sand, fiskar och till två riktiga växter. Men redan inom några tim. dog alla 10 Kardinal terror. Vi hade köpt 4 slöjstjärtar, de fick vi lämna bort när vi fick reda på att vi hade för litet, då vi inte ville hinna fästa oss för mycket vid dem. De hade också lyckats att mumsa i sig växterna så de såg bedrövliga ut .

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Tror inte kardinaltetrorna dog pga riktiga växter, utan snarare pga att det blev för mycket när de kom i ett helt nytt akvarium med nya inredning etc. Det tar ett tag (långt ett) för vattnet att hinna börja fungera, de goda bakterierna få fäste osv, och om man har i för mycket fisk för fort kan fisken dö pga att det är för lite goda bakterier som tar hand om avfallsämnena. Har för mig kardinaltetrorna är lite känsliga med.

                  Jag har neontetror och guppys i mitt 40 l, än så länge 5 neoner, 2 slöjstjärtsguppy (ej vuxna) och en liten ancistrus (ej vuxen). Jag har rätt mycket växter, två stora stenar och en mangroverot. Neonisarna gillar att gömma sig nere bland stjälkarna på växterna, och även guppysarna uppskattar växterna och simmar kors och tvärs in och ut mellan dem. Ju mer växterna växt upp, dvs ju mer gömställen fiskarna fått, dessto mer 'oblyga' har de blivit och är framme mer, och visar starkare färger. På nätterna står tetrorna och sover på botten mellan stjälkarna till svärdsplantan.

                  Så det finns ju gott om kurragömmaställen just iom växterna.

                  Platy och svärbärare är ju levandefödare och 'samma grupp' som guppys, så de borde tycka om ganska samma. På zoopets artbeskrivning står om platy: Ett lämpligt akvarium bör innehålla en hel del växter.
                  Och om svärdbärare: Ett lämpligt akvarium skall innehålla en hel del växter, gärna också några flytväxter.

                  Så, jag skulle sikta på växter, växter och lite mer växter. Och bärga skeppet (jag gillar inte sånt i akvarium, men smaken är ju delad, men eftersom du själv inte gillar det riktigt heller).

                  Jag är tyvärr KASS på att ta bilder på akvarium, men kan försöka ta ett nytt på lilla akvariet ikväll när ljuset är bättre. Men här är en gammal, dålig bild från när det var nyplanterat i mitt lilla - nu har det ju växt massvis mer.

                  Kommentar

                  • camilla-p-a
                    • January 2011
                    • 100

                    #10
                    Fin bild, öppet! Ska nog bärga skeppet . Platy hanen är på svärdis, de var bästa vänner innan båten!

                    Kommentar

                    • camilla-p-a
                      • January 2011
                      • 100

                      #11
                      Blir inte riktigt klok på vad som gäller i fisk mängd. Å ena sidan verkar det som jag i mitt 60 l. akvarium inte får ha mer än typ 5 fiskar. Å andra sidan har jag fått info om att man kan ha ett stimm bottenlevande fiskar, 1 stim mellannivå levande fiskar och ett stim övre nivå levande fiskar, men jag blir inte klok på vad som gäller???? Har föresten öppnat upp akvariet, tagit bort det stora statyn och endast behållt små gömmställe. Ska köpa ett gäng växter sedan, 1 växt per fisk var det tydligen!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det handlar precis om vad för fiskar du väljer!
                        1 växt per fisk vet jag inte om jag håller med om. lite dålig tumregel. har man 30 st micrrasboras ska man då ha 30 växter?? naee..beror ju igen på vad man har för fiskar. köp du växter som du tycker är snygga o hur mycket du vill ha. för mycket växter kan du egentligen inte få.

                        Kommentar

                        • camilla-p-a
                          • January 2011
                          • 100

                          #13
                          Tack för all hjälp!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...