Stora stenar spräcker glaset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Stora stenar spräcker glaset?

    Hej

    Hur stor är risken att stenar spräcker akvarieglaset?
    Jag har lagt ett gäng hålsten i sanden och tryckt ned dom en bit men har hört att det finns risk att en sten som rör sig några cm om fiskarna har grävt under den kan spräcka glaset.

    Från annat håll har jag hört att det inte är någon risk med stenar så länge man inte travar upp stora rösen.

    Vad tycker ni om detta?

    Mvh UB
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för fiskar? har man grävnade fiskar bör man alltid ha nånting under sanden, typ liggunderlag eller frigolit.

    även fast inte stenarna ramlar ner på glaset så kan fiskarna gräva så mycket att hela stenens tyngd vilar på nått enstaka gruskorn mot glaset o det blir väldigt stor punktbelastning då.

    jag skulle röjt ut allt o sen lagt in frigolit eller så under sanden, om du nu har malawi eller så alltså.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Jo, jag har 16 st Malawiciklider i.
      Ska cellplasten limmas? Om inte skulle man kunna tänka sig att lägga in den i fyra delar utan att behöva tömma karet?
      Eftersom fiskarna är alldeles nya (köpte dom i lördags) så vill jag helst inte fånga ut dom, misstänker att dom blir mindre stressade om jag bara föser sanden åt sidan och smyger ned en cellplastbit i taget under några dagar.
      Jag tänkte inte ha sten på den främre delen, ca 1/4 del av bottenytan och vill gärna ¨fasa¨ned sanden mot botten av akvariet där så där vill jag inte ha någon cellplast).
      Hur tjocka cellplastskivor?

      Mvh UB

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Ursprungligen postat av ubjs
        Hej

        Hur stor är risken att stenar spräcker akvarieglaset?
        Jag har lagt ett gäng hålsten i sanden och tryckt ned dom en bit men har hört att det finns risk att en sten som rör sig några cm om fiskarna har grävt under den kan spräcka glaset.

        Från annat håll har jag hört att det inte är någon risk med stenar så länge man inte travar upp stora rösen.

        Vad tycker ni om detta?

        Mvh UB
        Jag har haft saltvattensakvarium i 20 år...där vi använder oss alltid av mkt stora stenar o bygger dessutom upp stora rev som vilar längst ner på en ganska liten yta. Inga problem. Det funkar både att ställa stenen direkt på bottenglaset, som att trycka ner den lite i gruset.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          gräver saltvattensfiskar då jonas? för malawi gräver ju om hela karet.

          du behyöver inte limma det. sanden håller nere det.
          har du inte det fasat redan? jag har liggunder lag i mitt. o sen typ 3-4 cm sand vid framkant o typ 12 där bak.

          bilder.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            btw köpte du 16 malawi på engång? till ett tomt kar? hmm....varning för nitrit säger jag bara. håll koll på dina värden i en dryg månad. varje dag.

            Kommentar

            • ubjs
              • April 2007
              • 192

              #7
              Tomt? Jag har ju vatten i det .
              Det var inte nystartat, jag bytte visserligen 80 % av vattnet samma dag som jag köpte fisken men hällde i någon blandning av salt och bikarbonat och kom också ihåg att ta bort den stora roten ur akvariet.
              Efter vattenbytet mätte jag ph till 6,5........
              Lite skumt, så jag mätte kranvattnet och fick 7, borde vara 8,5 enligt lokala vattenverket. Letade fram en annan flaska med phgrejs och fick nu 8,5 både i akvariet och kranen! Gammal phvätska ska man se upp med, tydligen.

              Mvh UB

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja tomt på fisk asså?
                hade du fisk i innan om det nu inte var nystartat?

                Kommentar

                • ubjs
                  • April 2007
                  • 192

                  #9
                  Jo, men dom hade simmat in i fiskhimlen för ett tag sedan.

                  Väldigt fint Malawikar du har, dom här bakgrunderna tycker jag mig känna igen.
                  Hur monterar man sådana och är dom dyra?

                  Mvh UB

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    aha. aja håll koll på värdena iaf. nitriten kan slå till

                    tack! tja den köpte jag på Djurmagzinet. vet faktiskt inte vilket märke det är på den. ingen BTN iaf. men snygg är den.

                    läs gärna tråden om det malawikaret.
                    så får du se hu jag gjort allt från scratch.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...