Var kan jag köpa svart sand som inte är giftig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilsson84
    • February 2007
    • 39

    Var kan jag köpa svart sand som inte är giftig?

    Var kan jag köpa svart sand som inte är giftig? Jag bor i Uppsala.
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Enklast är väl att gå till Akvariehobby? Nu har jag inte kollat om just de har svart sand/grus, men det finns ju 'överallt' så det borde ju finnas där med. Undvik det som är tydligt färgat så är du nog lugn oavsett var du köper det, men går du till akvariehobby kan du ju lita på att du får rätt hjälp och råd - och sand/grus =)

    (tydligt färgat = är blanksvart/kolsvart även torrt i påsen, jmf med det som är grått i påsen men blir svart när det blir blött)

    Kommentar

    • nilsson84
      • February 2007
      • 39

      #3
      Akvariehobbys sand är giftig, men de struntar de i.

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        drog iväg ett pm
        Svårt att hitta svart sand/grus som inte är giftig, ofta bryts den i brun/svart färg,
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Okej, dåligt av akvariehobby då, hade faktiskt högre tankar om dem då de varit pålitliga i andra frågor =/ (Dock aldrig köpt grus/sand där)

          Jag har tyvärr inte påsen till min kvar, om jag bara kommer på vad för märke det var så skickar jag ett pm. Det är iofs grus och inte sand (svårt veta om du med sand menar just sand, sån på stranden, eller grus, folk blandar lite vad det menar), men inte giftig. Grå i påsen, men svart (inte kolsvart dock) i karet.

          Tillägg: Jag har för mig det är zolux, men vill inte svära på det. Men som sagt, det är inte sand utan grus (även om dte fanns i olika storlekar)
          Senast redigerad av Alexia; 29 January 2011, 15:51.

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Aquatic nature Decoline har jag jag. Svart quarts heter den. Funkar finfint :-)
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              jag har det här i ett utav mina kar:http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=...e=sJ0&nodelev=

              men jag vet tyvärr inte var man kan köpa det :/

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Det finns ju svart rådasand som man kan använda. Jag har själv haft det för några år sedan.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Arken i boländerna har svart quarts från zolux. dock är kornstorleken mer grusartad (2-4mm).

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Jag köpte svart grus (fanns i olika storlekar, tror minsta var 1 - 2 mm) från guldfisken.se. Omärkt/okänd tillverkare, och återstår att se om fiskarna som ska släppas i idag kolarvippen eller ej, men kan återkomma om det.

                    Har lyckats hitta kvittot på det svarta gruset jag har i lilla karet, och det var zolux quartz och sen har jag toppat med svart grus i lösvikt från en zooaffär i Gävle - inget av det var/är uppenbart giftigt eftersom både växter och fiskar mår bra. Det i lösvikt fanns bara som grus (4 mm eller nåt), men zolux quartz fanns mer finkorning med.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      närmaste bygghandel, 20 kilos säck med svart diabaskross, lite grövre, kanske 4-6mm, ganska
                      vassa kanter (ej för corys med andra ord), kostar på hornbach / bauhaus / woodys eller liknande
                      cirka 130:-, svart som synden är den.

                      (jag lyckades få tag i 500 kg direkt från "gruvan", kostade lite öl, omräknat var det 0,07 kr / kg......)




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • squamata
                        • September 2006
                        • 144

                        #12

                        Imazo art: 135.9010

                        Finns en med större korn med , tror den heter 135.9020

                        Kommentar

                        • Comfort
                          • February 2010
                          • 24

                          #13
                          jag

                          Ursprungligen postat av Alexia
                          Jag köpte svart grus (fanns i olika storlekar, tror minsta var 1 - 2 mm) från guldfisken.se. Omärkt/okänd tillverkare, och återstår att se om fiskarna som ska släppas i idag kolarvippen eller ej, men kan återkomma om det.

                          Har lyckats hitta kvittot på det svarta gruset jag har i lilla karet, och det var zolux quartz och sen har jag toppat med svart grus i lösvikt från en zooaffär i Gävle - inget av det var/är uppenbart giftigt eftersom både växter och fiskar mår bra. Det i lösvikt fanns bara som grus (4 mm eller nåt), men zolux quartz fanns mer finkorning med.

                          jag har det svarta från guldfisken, och mina fiskar har iaf överlevt nu i 2 månader

                          Kommentar

                          • sushi
                            • September 2005
                            • 31

                            #14
                            är ute efter rödaktig sand, gärna ph neutral. ngn som vet ngt?

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Ursprungligen postat av Comfort
                              jag har det svarta från guldfisken, och mina fiskar har iaf överlevt nu i 2 månader
                              Låter betryggande =) Jag var/är inte speciellt orolig, men lika bra inte garantera något innan man testat - om utifall att. Än lever både fiskar och växter och allt verkar som det ska, i båda karen. Dvs tre olika sorters svart grus utan minsta dödlighet. Så är väl mer förvånande trådstartaren haft oturen stöta på giftiga varianter =/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...