Mycket växter & grenar på botten + mycket bottenlevande fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Mycket växter & grenar på botten + mycket bottenlevande fiskar??

    Hej på er..
    Börjar fundera på om jag har lite väl för många bottenlevande fiskar...i mitt 240 liters.
    Längd djup höjd
    121 x 41 x 51

    Och nu har jag köpt mer växter, för växter kan man väl inte få för mycket av..och anubias har jag nu satt på mangroove rötterna..men det blir ju en del rötter liggandes på botten då..och därmed kanske det blir för lite utrymme te x för min gibbi att röra sig på...??
    Vet inte hur andra gör..men så här "rörigt" tycker jag dom inte har...haha. Frågan som jag har lite svårt med är, om nån ska bort, så vilka?...tycker ju om alla..eller ska jag bara öppna upp lite och ta bort lite mangroverötter..? Tips och råd gärna för bättre placering...

    Här är en bild på akvariet..taget idag...


    Har en del bottenlevande fiskar ju...
    5 st stora Praktbotia. 7 cm per fisk
    1 stor gibbi 20 cm.
    5 st siamesiska algätare, ca, 7 cm per fisk.
    4 khuli, 4 st...
    1 Ancistrus, 6 cm.
    1 Golden Nugget, 5 cm.

    Växter
    Vallisinera
    Anubias
    Eleocharis vivipara Hårgräs, paraplygräs.
    Ophiopogon japonicus Ciklidgräs.
    Hygrophila polysperm
    Hygrophila difformis
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevligt kar, och inte ska du behöva ta bort någon inredning där inte, snarare tvärtom då jag gillar skarpt inredning med mycket rötter. Ett par snygga Redmoorerötter skulle suttit fint.
    Däremot hade jag personligen försökt omplacera gibbin, den är redan 20 cm och den blir inte mindre...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Tack tack! Ja, jag har faktiskt en redmoor rot..för mig att det är en sådan..tog precis ut den nästan när jag köpte det där "berget" får ju liksom inte plats...jo det får det väl, men är ingen bra inredare..sen kollar man på alla andras bilder för tips..och jag förstår inte hur dom får plats med allt...men men får väl hitta på nåt. Bild på min redmoore: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2585732

      Ja, apropå gibbisen...mmmm jag vet...MEN nu kommer dilemmat...tycker om han, vill köpa nytt akvarium större 150 x 50 x 50, men det spelar ju igentligen ingen roll hur stort jag köper, för han blir ju faktiskt större och kräver och förtjänar större än 150 50 50. Nu till det andra dilemmat, vill absolut inte sälja honom till vårt zoo..där det ibland ligger döda fiskar i akv, och dom har 35-40 cm gibbisar i sina 200 liter akvarium, vilket jag inte tycker ser så roligt ut.

      Så säger folk att man inte fäster sig vid fiskar....BS...

      Tack för tipset =)
      Senast redigerad av candra; 06 January 2011, 21:56.
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Så är det, men ett 375 är bra mycket bättre men varför inte köra ett 540 direkt isf? Det skiljer bara 10 cm på höjd och djup, men volymmässigt gör det otroligt mycket.
        Har du provat att fästa Redmooreroten ovanifrån så det ser ut som en rot som letar sig nedåt? Borra ett hål som du sedan kan dra ett buntband genom och fäst detta i mittstaget på karet. Ska du ha bort roten är det bara att nypa av buntbandet och ersätta med ett nytt!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Hmmm, ja angående redmoor..ja det har du rätt i...har ju faktiskt sett sånt på zoopenbilder , men inte att jag själv skulle kunna ha min hängandes =) Ibland är man ju för rolig =).

          Ja, det där med större...jag hade meeer än gärna skaffat mig ett 540 liters...MEN tyvärr finns inte platsen till det!! Grrr...
          Och det kostar mycket pengar..jag hade gärna köpt ett 100 liters på blocket, om det var det jag skulle ha, men när det kommer till större så vill jag ha garantier...och då blir det dyrare..

          Jag har haft 375 liters förut..med igenomgående rör som gick från filtret upp genom träet i bänken och igenom glaset i akvariet och sen på andra kortsidan ett rör som tömde ut vattnet och ner igenomglaset ner i träbänken och igenom filtret som bestod av en stor glaslåda 40 40 cm kanske om inte större, med filter och lecakulor och vadd...och så gick vattnet runt...vilken grej det var när det var vattenbyte =) Vet inte vad sådana akvairum/system kallas, vet du??

          Ja, jag får iallfall göra nåt åt gibbisen...sälja honom dyrt..till Zoo iallafall...vad tycker du?
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tyvärr brukar de vara svårsålda, stora gibbisar. Men varför ine försöka iaf, eller sätt ut en annons på Zoonen som du är medlem på?
            Ett sånt filtersystem du förklarar bruka saltvattensnissar köra med, och kallas för sump. Det blir egentligen som ett externt filter (ytterfilter), iofs lite större än de flesta vanliga filter men systemet funkar fungerar likvärdigt.

            Man stirrar sig lätt blind på lösningar som andra gjort och tänker inte i sina egna banor och då är det lätt att missa sit eget kar. Man ser på en bild ett kar med mycket rötter och kanske löv på boten och tänker, satikens vad snyggt! Men inget mer, inte att man kunde överföra idén till sitt eget kar....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ja jag får väl försöka sälja bort honom/henne...Jag har rengjort akv idag och har gjort hål i redmoor roten, ska hänga upp den sen =) Får väl sätta in en bild sen =)

              Tack för alla tips och råd. =)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              Arbetssätt...