aquatic nature dekoline quartz - sänker PH????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    aquatic nature dekoline quartz - sänker PH????

    Hej på er
    Jag har ett litet kar på ca 30 liter där jag har räkor och rasbora merah. Men jag har ett problem och det är att PH värdet alltid går upp till ca 7-8,5 trots att vattnet jag häller i ligger på ca 6-6,5

    Jag har aquatic nature dekoline svart quartz som bottenmaterial.
    En svart lavasten
    Två st mangroverötter
    Jawamossa
    1 växt som jag tyvärr inte vet vad den heter
    Ett gäng boklöv (lägger i nya med jämna mellanrum)
    Och så räkor och rasboror som sagt

    Skulle köpa ekextrakt häromdagen för det skulle sänka PH men det fanns inte i affären. Han rekommenderade istället Sera Blackwater Aquatan. Hällde i det idag i samband med vattenbyte men det sänker ju inte alls PH någonting. Dock verkar både fiskar och räkor gilla det för de blev hur pigga och glada som helst :-)

    Någon som vet om sanden kan vara PH höjaren?? Eller har något annat förslag?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför inte låta det vara som det är, klart mycket bättre och enklare att rulla tummarna än att laborera med pH:t som då åker jojo upp och ner.
    Sedan är frågan vad du mäter ditt pH med, ett spann mellan 7-8,5 låter ganska mycket...mätstickor?

    Sanden är det tydligen inte om man ska lita på uppgifterna att den är pH och kH-neutral http://www.lg-aquaristik.com/Aquatic...Z-BROKEN-BROWN.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Om vattnet är från en egen brunn kan den ha höga CO2 nivåer (ganska vanligt). När du sedan fyller karet utjämnas balansen och ph ökar i takt CO2 åker ut ur vattnet. Vad är KH värdet?

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag mäter med dropptest. Att jag vill sänka PH beror på räkorna som helst ska ha lågt PH.

        Ja, vi har egen brunn.
        Tyvärr vet jag inte KH värdet, har inget sådant test.
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Torreador
          Jag mäter med dropptest. Att jag vill sänka PH beror på räkorna som helst ska ha lågt PH.

          Ja, vi har egen brunn.
          Tyvärr vet jag inte KH värdet, har inget sådant test.
          Som ansjo och MVN säger kvarts sand ändrar inte PH men CO2 konsumtion gör. Växter och alger är CO2 konsumeter samt gasutbyte vid ytan. Vad du kan testa är att låta ditt kranvatten stå i en vid burk en dag eller 2 och sedan testa det. Då ser du hur mycket löst CO2 du har i kranvattnet.
          KH test skall du skaffa om du skall laborera med Ph då dessa är starkt relaterade.


          Vad som också kan ha inverkan är lava stenen, jag kan dock inte konfirmera detta. Jag har lavasten och ser samma tendens som du har. I nuläget bryr jag mig inte utan ser det mer som en intressant företeelse. Men man kan konstatera att mark/vatten med mycket lavasten oftast har högt Ph.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Lavasten för mig har aldrig påverkat ph. Finns däremot ett enkelt test som kan göras: ta upp en lavasten och slå av en liten bit och låt den torka, sen häller du några droppar avkalkningsmedel/syra i ett glas med biten. Bubblar eller fräser det så är det lavastenen.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av MVN
              Lavasten för mig har aldrig påverkat ph. Finns däremot ett enkelt test som kan göras: ta upp en lavasten och slå av en liten bit och låt den torka, sen häller du några droppar avkalkningsmedel/syra i ett glas med biten. Bubblar eller fräser det så är det lavastenen.
              Bra råd! Skall testa men inte på prioriterings listan just nu eftersom jag inte har någon bra syra hemma!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Ska testa med lavastenen och se vad som händer.
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                Arbetssätt...