konkreta inredningstips -varför så få? (långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    konkreta inredningstips -varför så få? (långt)

    Det som verkligen fick mig att intressera mig för inredningen och fiskarnas välbefinnande var historien om koien i kina som jag skrev om i den här tråden
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3788

    Jag anser att den historien har rätt mycket att säga om hur ett akvarium skall inredas (eller ett liv för den delen).

    För att skapa en diskussion om detta ämne som jag finner intressant men som det skrivs oerhört generellt om (min uppfattning) i akvarieböckerna, så tänkte jag dela med mig utav mina knapphändiga erfarenheter och tankar.

    Jag menar att kapitlen i akvarieböckerna som handlar om inredning borde vara mer precisa och inte bara skriva ”en grotta är bra”, eller ”plantera tätt”, utan för den saken skull bli dryga.

    För att diskussionen blir givande så tänkte jag begränsa mig till sådana fiskarter som passar i ett sällskapsakvarium. Här är några påståenden som jag vill diskutera omkring;

    1. En balanserad inredning är bra för fisken välbefinnande oavsett fisksort.
    2. En bra inredning som fisken trivs i kan kompensera i viss mån ett för litet akvarium.
    3. En fisks aggressivitet/stress kan hämmas utav bara en liten ändring i inredningen.
    4. Genom att ändra i inredningen kan man påverkar fiskarnas val av territorium.
    5. Inredningen tillsammans med taktiken vid matning är två stora faktorer som avgör en fisk revir och därmed aggressivitet/stress mot andra fiskar.

    Alla dessa påståenden anser jag är sanna och skall motivera varför;

    1.Jag tror att alla är överens om detta, men tyvärr anser jag så skrivs det inte hur detta skall uppnås, vad är en bra inredning? Hur tätt är tättplanterat? Vad är dunkel belysning? Vad är en grotta? Bara för att man själv ger sin egen åsikt i dessa frågor som är det som allting annat inget facit, men jag anser att man borde ha någon form av riktlinje. Man borde kanske också förklara varför en fisk vill ha tättplanterat osv. Jag förstod vitsen med tät växlighetr och grottor när jag tände en gång mitt i natten akvariumet och såg fiskar som normalt inte brukade vara under blad och i grottor.

    2.En inredning som hindrar fisken från att ha 100% översikt på allting i akvariet stimulerar den till att simma runt och utforska. En positivt stimulerad fisk är en glad fisk. Jag hävdar att en stimulerad fisk mår bättre i ett litet kar (inom rimliga gränser) än i ett stort kalt.

    3.Detta är en erfarenhet av mig som jag tycker är konstigt att det skrivs så lite om. När en fisk beter sig aggressiv så vill ofta akvarieböckerna att man skall lägga till mer inredning eller flytta fiskarna. För att hårdra detta lite så kan man ju säga att ifall om jag har två sällskapsfiskar som bråkar och har en grotta i mitten som båda vill ha, då hjälper det knappast att lägga till en grotta precis bredvid. En fisk skapar sig inte ett revir bara för skoj skull, reviret fyller ett syfte. Som exempel så kan jag säga att mina palettciklidhonor bråkade rätt friskt ett tag, då vred jag den grottan som jag såg den ena honan ”utgick” ifrån så att öppningen pekade rakt mot bakgrunden, men ens upphörde bråket. Jag har även haft problem med bråkande guramis, det visade sig att de gillade allihop samma hörn av akvariet så jag planterade om lite och ändrade på utblåset så försvann det problemet också.

    4,5.Vissa av de fiskar som jag har hållit verkar ha en förkärlek till att alltid befinna sig vid ”mathålet”. Vid matning fick då alla stryk och den som höll reviret kring ”mathålet” fick ingen mat alls. Därmed började jag mata från två ställen, och det fungerade bra, alla fiskar fick mat och eldstjärten (som det var i detta fallet) som konstant simmade vid ”mathålet” fick sitt också. Dessutom så är alla grottor placerad så att maten aldrig singlar ned mot dem, detta för att slippa bråk med pallettcikliderna.

    Givetvis så finns det mängder utav faktorer vid aggressivitet hos fiskar, men jag anser att inredningen är en faktor som det skrivs väldigt dåligt om. Böcker som jag har studerat är ”akvarieguiden”, ”Det levande akvariet”, Den stora akvarieboken” och några till som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, är osäker på namnen på de jag namngivit med. Själv tycker jag att jag har kommit med ganska konkreta förslag på inredningenstips och hade jag läst detta innan jag inrett så hade jag sluppit många tråkigheter.

    Vad säger ni? Håller ni med mig? Vad är era erfarenheter? Jag vet att mina erfarenheter är knappa eftersom jag har bara varit akvarist i ett år, men jag vågar ändå skriva det eftersom jag tycker att de inte är alldeles för generella eller artspecifika.


    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • syrolis
    • July 2002
    • 62

    #2
    Intressant inlägg. Skulle också vilja veta mer om hur man placerar inredning för bästa möjliga aggressionsdämpande effekt med i mitt fall Malawi i burken.

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Mycket intressant, måste ha missat detta inlägg tidigare.
      Här följer några helt ovetenskapliga tankar från min sida:
      För att kunna bilda ett revir bör fisken ha något att utgå ifrån, ex. en grotta eller ett stenröse eller liknande.
      Om man läser mycket om Tropheus, som jag gjort, visar det sig att många som har problem inom sin Tropheusgrupp uppmanas att plocka bort så mycket inredning som möjligt. Detta resulterar i många fall i att det åter blir en harmonisk grupp. Kan det då vara så att när det inte finns några fasta "revirpunkter" i karet blir den dominanta hanen ensam kung, utan att det finns anslutande revir, och därmed upphör bråket.
      Om man däremot har olika arter i akvariet borde de olika fiskarterna kunna bilda revir som överlappar varandra utan problem, detta eftersom de inte konkurrerar om honor. Detta förutsätter dock att det finns "revirpunkter" i karet.
      Jag finner anledning att återkomma i detta ämne lite längre fram eftersom jag skall köpa fisk till mitt "Haplis" akvarium imorgon. Jag kommer att ha tre olika arter i akvariet och har några olika "revirpunkter".
      Ett bestånd Vallisneria, ett stort stenröse, ett mindre röse med grotta i mitten av karet, samt ytterligare ett litet röse, där det är tänkt att honorna skall kunna spotta i framtiden.
      Kanske skulle det skrivas en artikel om detta?
      Ja, vi får se!
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag tror problemet med att bli mer konkret handlar om att man vid en konkretisering måste bli oerhört artspecifik och när man blir artspecifik så blir dom upptänkliga kombinationerna av inredning helt oöverskådlig och därmed praktiskt omöjligt att beskriva i en bok. "Mycket växtlighet" kan vara en boll med javamossa för en art, medans det för en annan art betyder 1 cm fri sikt.

        Dessutom förekommer det säkerligen "individualister" inom varje art. Bara för att dina paletthonor slutade bråka när du vända bort grottöppningarna betyder inte det att det är så för alla Paletter.

        Utöver det så handlar det om smak. En del förespråkar överdådiga BTN-bakgrunder, medans andra tycker det för bort fokus från det som är viktigt i akvariet (firrarna, växterna) - inget är mer rätt än det andra.

        Iom dessa oöverkomliga praktiska problem så beskriver man istället problemet luddigt och generellt på ett mer problembaserat sätt vilket tvingar varje hobbyist att testa, lära och experimentera själv tills man når en lösning som fungerar för just dom egna firrarna och växterna.

        Till viss del tror jag man kan överbrygga problemet genom att ge många alternativ vilket skapar inspiration och förmågan att testa sin egen, oftast felaktiga, intuition.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Här är lite aquascaping-designteori:
          http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=5196060812&m=3876034022
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Dina punkter 2 och 3 är klassiska ciklid-tips. Jag brukar alltid rekommendera grottor <b>endast</b> vid kortsidorna av akvariet, och att det <b>alltid</b> måste finnas insynsskydd och naturliga gränser emellan grottor. Att som du gjorde vinkla grottorna ifrån varandra skadar inte heller.
            Jag lärde mig detta via trial&error som nybakt akvarist, genom att försöka hålla ett par lekande paletter, ett par lekande zebraciklider, och ett par lekande rödciklider i ett 110 liters akvarium - det går faktiskt, med välplanerad inredning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • zippo
              • July 2003
              • 23

              #7
              Mkt intressant ämmne ! ja jag håller med mike_noren jag hade samma problem med 2 lekande par sebraciklider & ett par ej lekande i mitten efter lite flytt av först rödciklider och sedan om möblering med insynsskydd på grottorna har dom nu lungnat ner sig och sitter svävande i sina "moln" av yngel mkt kul att se mamorna plocka in sina yngel varje kväll ;-) "okså gnäller mans själv och har en 5-åring bara "
              Mvh/Micke
              "man kan ha fel,ingen har rätt jämt"

              Kommentar

              Arbetssätt...