bottensubstrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    bottensubstrat

    Vilket bottensubstrat är bäst? Kanske kommer starta ett litet 54liters snart och tänkte köra på biltemas sand. Men så såg jag en som hade något grövre ljusbrunt substrat, typ som det man har i blomkrukor. Någon som vet det är mycket bättre med något sådant eller om det funkar lika bra med vanlig sand?
    Vh Jimmy
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Vilket bottensubstrat är bäst? Kanske kommer starta ett litet 54liters snart och tänkte köra på biltemas sand. Men så såg jag en som hade något grövre ljusbrunt substrat, typ som det man har i blomkrukor. Någon som vet det är mycket bättre med något sådant eller om det funkar lika bra med vanlig sand?
    Vh Jimmy

    som alltid när man pratar om vad som är "bäst" så är det i de flesta fall avhängigt vilken set up du skall ha.

    dvs....vilka blommor / fiskar / andra djur / inredning.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag skulle tippa på att det ä rAquaclay du menar, och tyvärr är det lite svårt att få tag på då det bara är Södermalms akvarieaffär som har detta i Sverige.
      Det funkar väldans bra och blir som ett eget filter i karet, så har du tillfälle så prova det!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Den jag sett, var i ett reklamblad. Den skulle vara alghämmande,filtrerande mm... Men är det så bra som det sägs?
        Men det är väl egentligen inte lika snyggt som vanlig sand.
        Har läst att en del använder kattsand under gruset. Varför?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ah, du menar i djurmagasinets reklamnlad osm kom i dagarna...skulle tro att det är en kopia av Aquaclayen.
          Kattsand används som gödning, då den består av lera. Men observera att det bara är ett fåtal av sorterna som funkar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Jepp det var den!
            Vad rekomenderar du? Den eller biltemas sand. 54 liter apistogramma blir det säkerligen...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Till det fiskvalet skulle jag valt vanlig sand av något slag, det bottensubstratet funkar sämre med grävande fiskar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...