Rot vill inte sjunka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgt.Hank
    • July 2010
    • 28

    Rot vill inte sjunka

    Köpte en mangroverot av nått slag för över två veckor sedan. Det var sagt att den redan hade legat i blöt och det skulle bara vara att koka upp den. Dock verkar det som att det var ett tag sen den legat i blöt, för den är uppenbarligen väldigt torr nu. Har kokat den flera gånger och haft den i blöt med en tyngd på som håller den nere i över två veckor och den flyter fortfarande. Hur lång tid dröjer det innan den är klar och finns det något annat jag kan göra/borde ha gjort för att den ska suga upp vatten i tillräcklig mängd?
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Du har haft otur!

    De flesta sjunker ganska snabbt, men även jag har råkat ut för rötter som inte vill sjunka.

    Du har inte gjort något fel, det är bara att var envis.

    Tyvärr så verkar det som att rötter som inte vill sjunka är de som kan skapa problem senare i form av dåligt vatten. Detta beror troligen på att de har något i sig som binder luft och senare kan vara plats för otrevliga gömmor av, gud vet vad.

    Om du kan, byt roten mot en ny.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Sgt.Hank
      • July 2010
      • 28

      #3
      Tack för svaret.

      Lite jobbigt att höra det där med att roten kan ge dåligt vatten på sikt. Just den här roten är jäkligt snygg och passar perfekt där jag hade tänkt ha den. Skulle man motverka problemen om man tog upp roten och kokade den en gång i månaden eller så? Det skulle ju inte vara så jobbigt att ta upp och koka roten vid vartannat vattenbyte ungefär.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Inte en aning, har aldrig provat.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          låt den ligga i karet tills den sjunker. det tog två månader för mina redmoore rötter att tappa flyförmågan.

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Har också samma problem med min mangrove, är inne på 4 eller 5 veckan nu, börjar bli bra less på det.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tååålamod folk! tååålamod.. vi är akvarister... vi har tålamod!!

              Kommentar

              • bengtarne
                • October 2010
                • 165

                #8
                min sjönk som en sten på en gång hade nog lite tur hehe

                Kommentar

                Arbetssätt...