Skapa bakgrund av byggskum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phanilla
    • December 2010
    • 1

    Skapa bakgrund av byggskum!

    Har läst på lite och sett att folk bygger bakgrunder fram och tillbaka av olika material med olika resultat som följd.
    Läste ett tidigare inlägg om att göra av byggskum och tänkte se om man kunde uppdatera det lite. Om det är någon som testat nyligen osv.

    Tänkte först bara sammanfatta lite av vad jag läst och vad jag sjäälv anser.

    Först och främst: Frigolit har grym lyftkraft. Har inte byggskum det också?

    Men jag tänker ändå att iden med byggskum verkar bäst. För den otålige och inte så händige så kan man ju bara spreja byggskum direkt på rutan i akvariet. Det kan ge en helt ok effekt om man målar lite snyggt också.

    Jag har läst på om att gjuta en form i byggskum. De flesta vill ju spraya direkt på bergväggen och får då en negativ avbild som resultat. Om man skulle göra detta så verkar ju det bästa sättet att vara att talka bergväggen först. Hur väl håller talket/mjölet mot byggskummet. Är det någon som testat denna variant?¨

    Här kommer mitt förslag som verkar mest lämpligt enligt mig.
    Har läst att det lättaste sättet att göra en gjutning är med silikon, som någon skaffat hos en perukmakare. 1 liter = 100:- . Penslas på i omgångar på avgjutningsobjektet. Problemet här har varit att det blir lite sladdrigt, men väldigt lätt att få av bergväggen efteråt då det är mjukt. Mitt förslag är då att lägga byggskum utanpå silikonlagret innan man tar bort det från bergväggen. Då får man ju en form som är stadig efteråt och som man kan återanvända ifall man vill göra en till. Man kan ju alternativt talka även silikonväggen för att få av byggskummet om man så önskar för att sedan lägga i silikongjutningen där efteråt. Sedan borde det väl bara vara att talka insidan på silikonet och spruta byggskum däri. Skär ut för att göra så tunn som möjligt och få utrymme för filtrering och pump bakom väggen, måla och pensla fram och baksida med epotex. Vilket byggskummet verkar tåla(vet ej, men ser ut så på backtonature i affären iaf), som inte frigolit gör.

    Jag har inte testat själv men skulle gärna vilja pröva. Är det någon som redan provat och vet hur pass lätt silikon och byggskum släpper om man talkar emellan?
    Skulle det alternativt fungera bra att gjuta första gjutningen med byggskum och sedan talka insidan där för att gjuta byggskum i byggskum eller är det en dålig ide? Byggskum fäster ju väldigt bra.

    //Vill gärna höra era tankar om detta och gärna se bilder!
Arbetssätt...