Rengöra en bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Rengöra en bakgrund

    Jag har haft en bakgrund (aquaell) i mitt akvarium i 3 år och nu har den blivit missfärgad till mörkgrönt-svart färg. Det är inga alger utan mest som en hård beläggning.
    Bakgrunden är uttagen ur karet nu för jag ville göra om inredningen ändå.
    Har försökt skrubba med en köksborste men det har inte hjälpt. Finns det något sätt att rengöra bakgrunden så att den återfår sina färger? Eller kanske kan man måla över med en annan färg? I så fall vilka sorters färger är lämpliga?
    325L
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    har detsamma på en svart sten tidigare vit, provade skrubba gick inte, ledde till att jag fick se charmen i den slitna stenen.
    jag tror det är svårt att ta bort från bakgrunder utan lösningsmedel och det vill du inte ha i karet.
    Ny bakgrund eller gno med rotborste till dödagar
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      BTN klarar en högtryckstvätt, men om din Aquaelbakgrund gör det vågar jag inte svara på. Men prova att blötlägga den först, och köra ett litet hörn med högtrycken och kolla....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • jocke_999
        • February 2009
        • 101

        #4
        Ursprungligen postat av Icecoffee
        har detsamma på en svart sten tidigare vit, provade skrubba gick inte, ledde till att jag fick se charmen i den slitna stenen.
        jag tror det är svårt att ta bort från bakgrunder utan lösningsmedel och det vill du inte ha i karet.
        Ny bakgrund eller gno med rotborste till dödagar
        Låt stå i en spann med klorin, funkar kanonbra på stenar. Vet många som använder det inklusive mig själv. Skölj av ordentligt efteråt!

        Om det funkar på bakgrunder vet jag dock ej, finns kanske en risk att bakgrunden suger åt sig lite av klorinet. Samt att man bör vara försiktig med mörka bakgrunder så dom inte bleks

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          BTN klarar en högtryckstvätt, men om din Aquaelbakgrund gör det vågar jag inte svara på. Men prova att blötlägga den först, och köra ett litet hörn med högtrycken och kolla....
          OK jag ska prova med en högtryckstvätt till våren när vi ska tvätta vår uteplats. Är inte så sugen att ta fram den nu.

          Men om jag skulle vilja måla den, vilken färg kan man använda? Bakgrunden är inte så mjuk som BTNs utan mycket hård.
          325L

          Kommentar

          Arbetssätt...