Julas Blästersand - Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollusken
    • November 2010
    • 57

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    tillräckligt för att det inte ska skapas metangas etc. jag har inga problem med det o mitt kar har snart varit igång ett år utan att jag rört botten
    Det låter ju betryggande

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #17
      Ursprungligen postat av hannesc
      jag har i mitt SA som är mjukt vatten ca 500 st malayser. de trivs skitbra!
      vi kan göra en lite deal om du vill fazt
      Ok, vet inte om jag vill ha sniglar, känns fel med det Men har du så mjukt vatten som jag har ju inte testat med nåra dropptester ännu då de inte kommit än, men JBL's teststickor visar GH <3°d å KH 3°d ev nånstans mellan 0 å 3°d på KH tom.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        är verkligen inte fel med snäckor. fasen bästa städpatrullen nånsin. slängt min slammhävert. behöver den inte. de håller rent från döda växtdelar o skräp o grejjer. kanonbra o ha i karet. tycker jag iaf.

        har inte testat vattnet på länge nu men vi har mjukt vatten i jkpg + att inredningen hjälper till en del :P

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #19
          Såvitt jag förstått är malaysierna inte speciellt känsliga för lågt pH och mjukt vatten till skillnad från t ex äppelsnäckor. Bygger inte de skalen annorlunda? Eller minns jag fel?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #20
            Vart får man tag i såna malaysiska sandsnäckor då? Antar att man inte blir av med dem när man väl satt i såna i karet, men de verkar ju bra att ha där så de är väl bara att rensa bort om det blir för många som börjar synas överallt?

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Akvariebutiker brukar kunna ha och ger oftast om man frågar, annars så finns det ju som sagt många som har och kan skicka men det kan vara lite kallt nu utan någon form av heatpack.

              Det enda jag ser av mina är tomma skal och en och annan som sover som missade att gräva ner sig innan ljuset slogs på.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #22
                Oki, för jag vill inte att de ska synas en massa snäckor överallt iaf. Får kolla om akvariebutiken på orten där jag jobbar har några, för den där jag bor handlar jag inget levande ifrån iaf.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #23
                  Just Julas sand har en nedre gräns på kornen som ligger på 0,2 mm detta jämfört med sandlåde sand som har 0 som nedre gräns. I Julas är denna nedre gräns bra då det ger viss ventilering en bit ned i sanden, dvs inte lika kompakt.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    jag har snäckor om du är sugen. men som sagt det är lite kallt nu för att skicka.

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #25
                      Jo får vänta tills det blir varmare. Hur länge det nu dröjer, april kanske? Hehe

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        haha märker vi

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #27
                          De går nog att skicka rejält inpackade som paket för uthämtning dock, men inte som brev.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #28
                            Nu ser jag inte att nån nämnt detta men malaysiska sandsnäckor som trivs kommer bara upp ur sanden om det ligger mat på botten som fiskarna inte ätit upp eller på nätterna, så normalt ska dom inte synas, börjar dom klättra upp på glaset så har du problem med ditt vatten och borde överväga ett vattenbyte (kan dock vara ett väldigt litet problem).
                            Själv har jag flyttat till ett ställe med riktigt hårt vatten och mina snäckor trivs inte alls lika bra som när jag bodde på ett ställe med mjukt vatten.
                            Om du väl skaffat en snäcka så kan vara bra att veta att dom är tvåkönade så dom blir flera, enda sättet att få bort dom är att ta ut all sand eller skapa så dåliga vattenvärden att du kan plocka alla på rutorna.
                            Om du väntar till sommaren kan säkert nån här på zoopet skicka dig några snäckor, annars får du höra med lokala djuraffärer om dom har några, det händer att dom får in dom med nya växter och inte alla bryr sig om att rensa bort dom direkt.
                            VIKTIGT är att skilja dom från kanelbullesnäckorna som har en annan form på skalet och aldrig gräver ner sig, sandsnäckorna har spetsigt skal och inte runt som en kanelbulle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...